Lancer med stor bagklap er et perfekt alibi for at snige dig til en fed bil.

af Steen Bachmann
"Der er altså noget over den, hvis ikke det var for dén bagende. Den ser frygtelig ud”, lød kommentaren fra en tidligere medarbejder på Bil Magasinet, da han gik fordi den dybrøde Sportback på parkeringspladsen. Han er sidst i 30’erne, har kone og barn, kører Suzuki Swift til daglig, og definerer dermed den optimale målgruppe for Sportback: En mand, der er glad for at køre bil, men som har brug for plads til mere skrammel, end der kan proppes i en Swift.
Lancer styrer lige så godt som en Swift og bevæger sig med samme bestemte, faste bevægelser uden at være hård i undervognen. Det 5-trins manuelle gear fungerer smørlækkert, bremserne tager ved, og den 1,8-liters motor med 144 hk har den karakteristiske snerren, som genkendes fra Lancer Evo X. Her er mere bundtræk, end de 178 Nm antyder.
Standardudstyr i basisvarianten Invite til 242.996 kroner er syv airbags, klimaanlæg, sædevarme, multilæderrat med betjening af integreret cd/radio med AUX-stik, fartpilot og Bluetooth, regnsensor, fire elruder og 16” alu. Mellemste udstyrsvariant Intense har herudover Rockford hifi-anlæg med 6 stk. cd-boks, ni højttalere og udgangseffekt på 650 Watt, 18” alu, tågeforlygter og baksensor.
Bagagerummet (vi kommer ikke uden om det) er ikke så stort, så bliver du spurgt, så drej hellere samtalen over på hækspoileren. Jeg synes ikke, den er så slem. Den skal i hvert fald ikke afholde køreglade Bil Magasinet-læsere fra at prøve Lancer. Anbefales.
Mitsubishi Lancer Sportback
Motor: R4, 1.789 cm³, 16V
Ydelse: 144 hk 6.000 o/min - 178 Nm ved 4.250 o/min
Topfart: 196 km/t
0-100 km/t: 9,8 sek.
EU-miks: 12,7 km/l årlige afgifter 3.500 kr.
Mål: (L/B/H) 459/176/152 cm
Vægt/last/påhæng: 1.430/470/1.300 kg
Bagagerum: 344-1.349 liter
Dæk: 215/45R18
Reservedelsprisindeks: 108
Værditab/3 år: ca. 135.000 kr. (50 pct.)
Pris: 266.997 kr.
Vi synes…
Er din Swift for lille, er afløseren her. Lancer Sportback er en klasse større, men sender samme signaler