Mitsubishi L200 Double Cap aut.
Mitsubishi L200 Double Cap aut.© S. Bachmann

TEST: Mitsubishi L200 kan det hele – men afgifterne er jo vanvittige

Mitsubishi L200 er som forvandlet efter et facelift. Nu er den fin at køre i og en skøn bil (hvis ikke det var for de forbandede bilafgifter)

27. april 2020 af Steen Bachmann


I Udkantsdanmark drømmer vi om en stor og fed pickup. Det bliver ikke mere bonderøv end en godt fem meter lang ladbil på 2,2 ton med dieselmotor, firehjulstræk, automatgear, grove dæk og en evne til at laste et ton og trække over tre ton på krogen. 

På gule plader er en varebil som en Mitsubishi L200 ikke engang ret dyr, så hvad er problemet?

For mit vedkommende ville det være den fuldstændigt sindssyge straf for også at køre privat i varebilen, så man kan nøjes med at have én bil (misundelsesafgiften, også kaldet privatbenyttelsesafgiften). 

Afgifterne sætter dig skakmat

Hvis du får den nedvejet til en totalvægt til under 3.000 kg, er afgiften 6.250 kr. om året – som skal lægges oveni ejerafgiften på 9.400 kr.. Det giver en samlet årlig ejerafgift på 15.650 kr. 

Nu er der bare det, at testbilen som standard har en totalvægt på 3.110 kg, hvilket får afgifterne til at eksplodere. Udligningsafgiften (en ekstra skat på dieselbiler) er 3.980 kr., ejerafgiften er 4.960 kr. og privatbenyttelsesafgiften er 18.560 kr. Ialt skal du bløde 27.500 kr. i årlige afgifter.

Hertil skal lægges høje afgifter på diesel­olie, finansiering og forsikring – det er gak-gak. Især hvis du skulle være en af de Bil Magasinet-læsere, der af og til har brug for at trække tunge køretøjer som en Bobcat eller en hestetrailer. Så er du skakmat.

Mitsubishi L200 Double Cap aut.
Mitsubishi L200 Double Cap aut.

Den store Mitsubishi pløjer gennem dybe huller og mudder som om den elsker det.

© S. Bachmann


Den kraftigt opdaterede L200 er ellers en sympatisk arbejdsbil. Pickuppen har været i produktion siden 1978, og femte generation stammer fra 2015. Den var vi ikke så begejstrerede for, fordi den led af motor- og vindstøj, en kabine, der var lige så raffineret som i en 20 år gammel Mitsubishi Colt, en grov drivline og en affjedring, der uden last på ladet var stivbenet. Udseendet var anonymt, og der var intet udover prisen, der kunne lokke os ud af en Toyota Hilux og over i en L200.

Ikke råd til at facelifte kabinen

I 2019 reviderede Mitsubishi næsten alle komponenter ud over kabinen (de havde ikke råd til at udvikle en ny, men skidt med det, for den fungerer okay). 

Den gamle 2,4-liters diesel er erstattet af en ny 2,2-liters med lavere CO2-udslip og mindre motorstøj. Samtidig har små aerodynamiske tricks sænket vindmodstand og -støj, og et nyt baghjuls­ophæng med seks i stedet for fem blade i fjedrene gør underværker for komforten. 

Det er helt utroligt, hvordan et facelift kan forvandle en bil!

Mitsubishi L200 Double Cap aut.
Mitsubishi L200 Double Cap aut.

Den 6-trins automatgearkasse har også lavgear. Til hverdag nøjes man med baghjulstræk. 


L200 fungerer nu mindst lige så godt som en Hilux og ser mere macho ud – det er noget af en bedrift. Det er stadig en arbejdsbil, men her er fem år eller 100.000 km garanti og masser af udstyr i den dyreste Instyle-version. Desværre fås der ikke adaptiv fartpilot, men det er også det eneste, vi savner.

Bilen er en behagelig makker især med det nye 6-trins automatgear, og var det ikke for de forbandede bilafgifter, ville den lige være noget for mig.

Mitsubishi l200 2,2 DI-D Instyle Double Cab aut. Van

Motor & ydelse 

R4, 2.268 cm3, 16V, turbodiesel
150 hk ved 3.500 o/min
400 Nm ved 2.000 o/min

Præstationer 

Topfart 171 km/t
0-100 km/t ikke oplyst
Forbrug 10,3 km/l (WLTP)

Mål og Vægt 

Vægt/last/påhæng 2.149/961/3.100 kg 
Lad 152 x 147 cm
Dæk Continental ContiCross Contact 265/60R18

Pris

344.130 kr. inkl. moms (papegøjeplader)
Ejerafgift 15.650 kr./år inkl. tillæg for privat brug

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...