Mitsubishi L200 Double Cab white
Mitsubishi L200 Double Cab aut.

Første test: Mitsubishi overrasker med fed pickup

Pickuppen Mitsubishi L200 er forvandlet fra en larmende arbejdsbil til pludselig at være en solid trækker til en fair pris for dig, der vil køre tung dieselbil

11. oktober 2019 af Steen Bachmann

Hvor

Bil Magasinet er inviteret af Mitsubishi til den internationale pressepræsentation af sjette generation af pickuppen L200. Det foregår i og omkring Malaga i det sydlige Spanien med en længere afstikker på rustikke grusveje og decideret offroad-kørsel i en naturpark mellem Malaga og Granada, der normalt er afspærret for offentligheden (der var indhentet tilladelse af de spanske myndigheder til at køre der). Temperaturen er 28 grader.

Hvad

Pickuppen L200 er særdeles vigtig for Mitsubishi, der er presset på både det globale og det europæiske marked efter kriseår i Japan med eftervirkningerne af det store jordskælv i 2011. 

Mitsubishi L200 er placeret i 1-ton klassen, hvilket vil sige, at lasteevnen er omkring et ton. I Europa føres klassen an af Ford Ranger, der sælger mere end 50.000 eksemplarer om året. Herefter kommer trekløveret Nissan Navara, Toyota Hilux og Mitsubishi L200.

L200 har udvendigt lad, og fås fortsat som single cab (som kaldes club cab) med to døre og to sæder, og som double cab med fire døre og fem sæder. I Danmark bygges den om til varebil på grund af de sindssyge afgifter for store biler – den bliver simpelthen for dyr som personbil. Det vil dog være muligt at bestille den på hvide plader hos forhandleren – så får man den originale bil, som den fremstår fra fabrikken i Thailand.

Bilen har altid dieselmotor og fås med bag- eller firehjulstræk, og med manuelt eller automatisk gear. Der kan også tilkøbes et mekanisk spær på bagakslen. Bladfjedre bagtil er bevaret for høj lasteevne, men består nu af seks blade mod tidligere fem.

Mitsubishi L200 Double Cab sunflare orange
Mitsubishi L200 Double Cab aut.

Hvad er nyt?

Umiddelbart ligner sjette generation et større facelift af modellen fra 2015, men bag rattet er oplevelsen af modellen forvandlet – både på asfalt og i terræn. Denne skribent delte testbil med en tidligere kollega, der nu arbejder for Biltorvet. Han sad bag rattet på motorvejen, og spurgte, om jeg kunne gætte, hvor stærkt vi kørte? Jeg gættede på 100 km/t ud fra mine erfaringer med forgængeren – men vi var LANGT over! (hvis jeg skriver '150 km/t', får vi sikkert ballade).

Det er kort fortalt utroligt, hvad de japanske ingeniører har opnået med en omfattende støjdæmpning og en mere aerodynamisk front og karrosse. Vi tager hatten af.

Symbolske 51 pct. af delene af konstruktionen er nye i sjette generation med fokus på drivline og støjniveau. Nyhederne omfatter:

* En ny og 40 mm højere front med langt mere attitude (forgængeren blev kritiseret for at være lige så anonym som en Hilux og nærmest usynlig, hvis man parkerede ved side af en Ford Ranger).

* Nye LED-forlygter og -tågelygter, nye baglygter

* Nye sidespejle

* Nye 18" alufælge

* Mere firkantede skærmkasser, der skal gøre bilen mere macho at se på

* Separat tankdæksel til AdBlue

Mitsubishi L200 Double Cab sunflare orange
Mitsubishi L200 Double Cab

Hvilken gearkasse?

Biler med manuel transmission og firehjulstræk har to gearstænger – en almindelig med forbindelse til den knoklede 5-trins gearkasse, og en lille gearstang til reduktionsgearet. 

Biler med automatgear har en ny 6-trins gearkasse med et højt sjette gear, der giver 11 pct. lavere motoromdrejninger end den hidtidige 5-trins automatgearkasse. Det mærkes især på motorvejen, og sænker forbruget.

Her er køreprogrammer for grus, sne, sand og sten, nedkørselassistent og samme tilgangsvinkler for og bag som i forgængeren på op til 30 pct.

Hvilken motor?

Den gamle 2,4-liters diesel er gået på pension og erstattet af en 2,2-liters diesel for at kunne leve op til Euro 6d temp-normen. Den yder 150 hk ved 3.500 o/min og 400 Nm ved 2.000 o/min. her er SCR-katalysator og AdBlue-tilsætning som standard.

Skal jeg købe manuel eller automatisk?

Det, og hvor godt den nye L200 faktisk kører, kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Mitsubishi L200 Double Cab sunflare orange
Mitsubishi L200 Double Cab

Hvad koster den?

Kan du nøjes med en bil med to sæder, er den nye L200 særdeles interessant (med fem sæder bliver den for dyr i forhold til SUV'en Mitsubishi Outlander).

Priserne begynder ved 249.995 kr. inklusive moms for en club cab med to døre og to sæder, firehjulstræk og manuelt gear. Denne pris er på papegøjeplader, altså som varebil med fri privat kørsel. 

Det gør bilen interessant for dem, der har brug for at trække for eksempel en større båd, en trailer med to heste eller en bobcat. Bilen må laste 1.066 kg og trække op til 3.000 kg.

Som double cab med automatgear og firehjulstræk begynder priserne ved 314.995 kr. inklusive moms på papegøjeplader. Udstyr omfatter blandt andet en klædelig hardtop (se billedet herunder).

Den nye L200 introduceres i Danmark i november.

Mitsubishi L200 Double Cab sunflare orange
Mitsubishi L200 Double Cab med hardtop

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...