Biltest af Mitsubishi Galant 2,4 GDI GLS Aut
Biltest af Mitsubishi Galant 2,4 GDI GLS Aut © bilmagasinet.dk

Mitsubishi Galant 2,4 GDI GLS Aut

Luksus på smalkost

26. august 1999 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

GDI-motor og sekventielt automatgear i Galant

Galanten er blevet en sjælden fugl på danske breddegrader, men profilen på den nyeste Galant er der ikke noget at udsætte på. Den er skarpskåren i et markant, kantet design, der giver bilen langt mere personlighed end f.eks. lillebror Carisma har. Det er blot synd, at den store Mitsu ikke har fået større hjul eller er blevet sænket, så de gabende tomme rum i hjulkasserne blev fyldt ud.

Det nyeste facelift har givet Galant en anden kølergrill og klare linser på forlygter og blinklys. Du kan kun vælge mellem sedan eller stationcar - hatchback med stor bagklap fås ikke.

Den nyeste Galant viser måske nok både holdning og mod i japansk bildesign, men til gengæld er der ikke meget inspiration at hente i kabinen i dette seneste facelift. De store sæder er holdt i et mønster, der må fornøje enhver samler af hopla-nåle. Kabinen har dog et rimeligt lydanlæg med single-cd og en effektiv, manuel aircondition.

Det er nyt, at GDI-teknikken er nået op i Galant-klassen. Den hidtil største, 4-cylindrede højtryksindsprøjtede ben-zinmotor fra Mitsubishi udvikler 150 hk ved 5.500 o/min, men hvis du vil have glæde af GDI-systemets lave benzinforbrug, skal der holdes lidt igen på spee-deren. Det er lidt af forklaringen på, at de hidtidige GDI-motorer ikke går helt så langt på literen som forventet - det er nemlig meget fristende at give GDI-eren noget pedal. Men hvis du kører pænt, er resultatet 11,5 km/l ved blandet kørsel (EU-norm) og meget lave forureningstal.

Galant 2,4 GDI fås med 5-trins manuelt gear eller 4-trins automatgear. Merprisen for automat-udgaven er 26.998 kroner, og selv om det er mange penge, får du til gengæld en velskiftende automattransmission med intelligent computer, der tilpasser skiftet til din kørestil.

Det sekventielle Sports Mode, hvor du selv styrer skiftet op og ned med et lille nøk på vælgeren, øger absolut køreglæden, men i det daglige pendleri dropper du hurtigt skifteriet og lader bilen klare gearskiftet fuldautomatisk. I forhold til biler med manuel gearkasse er au-tomat-udgaven 10 km/t langsommere i topfart og 1,3 sekund sløvere fra 0-100 km/t.

Galant 2,4 GDI er en fin makker på vejen. Tilpas hurtig, godt affjedret og sikker på hjulene. Bilen kan presses til en lidt svømmende opførsel under høj hastighed ind i skarpe kurver. Dér mærker du egenvægten på 1350 kg.

Mitsubishi Galant
2,4 GLS GDI aut. 310.996 kr

Tekniske data
Motor: R4 GDI 16V, 2.351 cm3. Ydelse: 150 hk ved 5.500 o/min. 225 Nm ved 3.500 o/min. Topfart: 205 km/t. 0-100 km/t: 10,2 sek. Grøn ejerafgift: 3.940 kr. Euromix: 11,5 km/l.

Totaløkonomi:
Den store Galant har potentialet - men har den navnet? Topudstyrede modeller giver altid ekstra værditab. Kunderne vil ikke betale så meget ekstra for automatgear, når bilen er brugt. Efter 3 år/50.000 km. har Galant 2,4 GDI tabt 112.000 kr. (36 procent) Reservedelsindeks: 197
Service ekskl. materialer:
1.000 km: 765 kr.
15.000 km: 1.403 kr.
30,000 km: 1.828 kr.
45.000 km: 1.658 kr.

Vi synes:
En japaner med udstråling, men en kedelig dagligstue

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...