Ralliart har fået Lancer-front og frem døre. Den 3-dørs er dog stadig en pænere bil
Ralliart har fået Lancer-front og frem døre. Den 3-dørs er dog stadig en pænere bil© bilmagasinet.dk

Mitsubishi Colt Ralliart 5d

Mitsubishi Colt klar til kult

1. marts 2009 af Claus Møller

Mitsubishi's genfødte mini-GTI ligner et hit til yngre bilentusiaster

af Carsten Nymann

Hele 150 turbohestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på 7,4 sek. (3-dørs version) - til blot 214.998 kr. På papiret lyder Mitsubishi’s kraftigste Colt næsten for god til at være sand. Og de seneste fire år har det da også været tilfældet, for Colt CZT har aldrig været nogen inspirerende bil at køre.
Nu er der imidlertid kommet andre kødboller i nudelsuppen, for Mitsubishi har haft hele Colt-serien i vridemaskinen, og topversionen, som nu bærer navnet Ralliart, er ingen undtagelse. Undervogn, motorstyring og det meste andet i Ralliart er blevet strammet gevaldigt op, samtidig med, at modelserien generelt er blevet bedre støjdæmpet og har fået pænere materialer i kabinen.
Resultatet er intet mindre end imponerende, for top-Colten er som forvandlet.
Nuvel, gearskiftet er ikke ligefrem kirurgisk præcist, og de “sportsprægede” sæder (som der står i brochuren) støtter ikke vildt godt, men motoren og ­chassiset er alle pengene værd. Selv på ­fugtigt underlag midt i et råkoldt ­december-Danmark skal jeg ­virkelig ­provokere den lille sushi-raket, før forhjulene suser rundt, og kun hvis jeg virkelig presser bilen i svingene, begynder den at understyre.
Turbomotoren lider stadig en smule af turbotøven, men nu er det ikke mere, end at det bidrager ekstra til underholdningsværdien, når Colt’en pludselig skyder af sted. Lyden er også lige i øjet - tilpas hul og knorten til at være sjov og tilpas dæmpet til de lange stræk. Colt Ralliart har kun fem gear, men sammenlignet med f.eks. Ford Fiesta ST eller Suzuki Swift Sport er den til at leve med ved motorvejshastighed.
Colt har fået fronten fra Lancer, og Ralliart fås nu også med fem døre til 6.000 kr. ekstra. Kombinationen er i min bog ikke ligefrem harmonisk. Den 3-dørs er pænere og ligner et hit til yngre bilkøbere. Især fordi Ralliart kan forsikres til 3.800 kr. årligt (inkl. sort boks), selvom du er yngre end 27 år.  

Mitsubishi colt ralliart 5d   
Motor    R4, 1.468 cm³, 16V, turbo
Ydelse    150 hk ved 6.000 o/min
    210 Nm ved 3.500 o/min
Topfart 210 km/t     0-100 km/t 7,6 sek.
EU-miks 14,7 km/l    Årlige afgifter 2.520 kr.
Mål (L/B/H)    394/170/155 cm
Vægt/last/påhæng    1.165/385/1.000 kg
Bagagerum    214-1032 liter
Dæk    205/45R16V
Reservedelsprisindeks    95
Værditab/3 år    ca. 110.000 kr. (50 pct.)
Pris    220.995 kr.

Vi synes… 
Ralliart er rigtig sjov. Finish og langturskomfort er ikke på Corsa GSI-niveau - til gengæld er prisen lige i øjet

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...