Mitsubishi iMiEV foran Better Place kontoteret i Hellerup, hvor Renaults nye elbil sælges fra
Mitsubishi iMiEV foran Better Place kontoteret i Hellerup, hvor Renaults nye elbil sælges fra © bilmagasinet.dk

Gammel benziner

Uge 10/11 Mitsubishi iMiEV COLD/HOT

7. marts 2011 af Mikkel Thomsager

Vi har flere gange fået præsenteret iMiEV (og søsterbilerne Peugeot iOn og Citroën C Zero), som den første elbil, der er bygget til formålet fra bunden af. Det passer ikke. Og hvad værre er, så er iMiEV en ældre og simpel konstruktion. Mitsubishi i (den hedder "i") blev introduceret i Japan i 2006 med en hækmonteret, 3-cylindret benzinmotor på 52 hk.

Det er en billig mikrobil, og køreegenskaberne er ikke ret gode. Den krænger meget, og ESC-systemet griber meget hurtigt ind, hvilket er betryggende nok. Men affjedringen kan ikke følge med. Kører du ud over en kansten, strækker affjedringen ud, før hjulet når asfalten, og det giver et ordentligt smæld i bilen. Kabinens finish virker også gammeldags i samenligning med de nye mikrobiler til 90.000 kr.

Jeg har aldrig kørt en Mitsubishi i benziner, så jeg ved ikke, om "i" bare er sådan, eller om el-konverteringen er mere end affjedringen magter.

I torsdags åbnede el distributions virksomheden Better Place sin nye forretning i Hellerup, hvorfra de også skal sælge den nye Renault Fluence Z.E. Det er en rigtig, stor mellemsedan. Det samme er Nissan Leaf (som dog er en hatchback), som vi stadig har til gode i Danmark, men som blev kåret til Årets Bil i Europa 2011.

Jeg tror, vi skal forstå elbilens muligheder, og de ligger primært i nærtransport, hvorfor løsningen egner sig bedst til en lille let bil som Mitsubishi iMiEV. Men også den er på begynderstadiet, selv om bilen stammer fra 2006.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...