80'erne kommer, og Mitsubishi Starion er med i front!

Richters Garage kigger i spåkuglen for at kigge på en af de kultbiler, som helt sikkert vil blive mere populære i fremtiden – nemlig den kantede Mitsubishi Starion.

5. januar 2019 af Anders Richter

80'er-biler er da for fedt!

Med en fødselsdato i 80'erne hører jeg til den gruppe, som elsker ghettoblastere, en skarp farvepalette og ikke mindst de kantede biler. Jeg er vild med dem, hvilket også er grunden til, at jeg har en Porsche 944 Turbo stående i garagen. Selv om jeg altid har været vild med bilen, er jeg det seneste års tid blevet mere og mere tændt på de fede 80'er-biler. Ikke mindst inspireret af det amerikanske Radwood-træf, som kører 80'er og 90'er-stilen helt ud – du kan se billeder fra deres seneste træf, hér! Og blandt den gruppe af biler, som er i fokus i denne nye trend, står særligt én japansk model for mig i front: Mitsubishi Starion! 

Ud at køre med de skøre...

Starion-modellen kom til verden i 1982, og var Mitsubishi's bud på en 2-dørs sportsvogn med plads til to voksne og to børn. Dengang var der rigeligt med japanske konkurrenter i form af Mazda RX-7, Toyota Supra og Nissan's Z-modeller for bare at nævne nogle få. Starion blev aldrig den mest populære i flokken, men alligevel er det en af dem, der virkelig har sat sig på min nethinde. Måske er det fordi, den var med i filmen Cannonball Run II (som jeg har set omtrent 951 gange...), hvor den blev kørt af Jackie Chan og Richard Kiel, der blev mest kendt i sin rolle som "Jaws" i 007-filmen, The Spy Who Loved Me. 

Noget af det særlige ved Mitsubishi Starion var, at den fandtes både med smalle og brede skærme. Udgaven med de smalle skærme var skabt til Japan, hvor de mindre dimensioner gjorde, at den kunne komme i en lavere skatteklasse. Senere kom Starion med et sæt brede og kantede skærme, som virkelig gav den karakter – i hvert fald hvis du spørger mig.  


200 hk! Det var dælme sager

Den fandtes i en stribe forskellige motorvarianter afhængig af, hvor i verden den blev solgt. I USA var den typisk udstyret med en 2,6-liters motor på 4-cylindre, som havde mere moment end hk. I Europa fik vi i stedet fornøjelsen af en mindre 2-liters motor med turbo. Den kunne fås med eller uden ladeluftkøler, og du kunne kende den "store" netop på de brede skærme. Ydelsen lå på ca. 200 hk i topvarianten, mens den lille måtte nøjes med 150 hk. I 80'erne var du altså noget af en "karl", hvis du havde brede skærme, 16" alufælge og 200 hk under motorhjelmen. 

Bilen på billederne er særligt fin, da den kun har kørt 9.000 miles fra ny. Den kommer på RM Sotheby's auktion til Techno Classica i Essen, som afholdes i starten af april. 

I diskolysets skær

I lang tid har mange ikoniske 80'er-biler været dømt lidt ude af det fine samlerbilsselskab, men det virker som om, tiden endelig er inde til, at diskolyset nu peges mod netop denne gruppe af biler. 

RM Sothebys har netop proklameret, at de skal sælge ud af en større Youngtimer-samling, og hvis man følger prisudviklingen på mange af disse biler, er flere af dem på vej den rigtige vej. Gruppe B-bilerne er helt klart nogle af dem, som er sprunget mest op i pris, og det tror jeg også, vil sprede lidt stjernestøv på nogle af de andre modeller fra dengang. 

Jeg indrømmer dog gerne, at der i det seneste stykke tid ikke er sket så meget med prisudviklingen på samlerbiler, men der skal nok komme lidt vind i det igen på et tidspunkt. 

Det bedste er næsten, at mange af bilerne ikke rigtig er steget ordentligt i pris endnu, hvilket gør, at flere af os kan være med. Og netop Mitsubishi Starion er et godt eksempel på netop det...

Her er én, du kan købe for menneskepenge

dba.dk fandt jeg nemlig en annonce for en yderst pæn, velholdt og ikke mindst pinligt original Mitsubishi Starion EX. Indrømmet, det er varianten uden de brede skærme og intercooler, men den oser jo stadig af god 80'er-stil. Med 170.000 km på tælleren virker prisen på 35.000 kr. uden afgift helt rimelig. Afgiften kan i hvert fald ikke være det, der ruinerer dig.

Vil du hellere have en widebody, skal du nok regne med at betale omkring det dobbelte, hvis du overhovedet kan finde en i god stand. Pt. er der kun 3 til salg på mobile.de...

Misforstå mig ej, du bliver ikke millionær af at investere pengene i en Mitsubishi Starion, men du får en sjov og unik bil til en forholdvis lav pris – og så er det jo svært at bede om mere. 

Hvad er Richters Garage?

Bloggen er skrevet af redaktionschef på Bil Magasinet, Anders Richter. Her handler det om ældre køretøjer, investeringsbiler og livet i selskab med en privat vognpark, der pt. består af en Porsche 944 Turbo, en Porsche 996 Turbo samt en BMW 750i E32.

Følg Richters Garage og Bil Magasinet på Instagram for daglige opdateringer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...