© bilmagasinet.dk

Mini One Minimalist

Denne variant af Mini One sparer kun en smule, men koster "for meget" mere

20. februar 2012 af Mathias Brandt

Det er svært ikke at holde af en Mini. Og så er det lige meget, om det er Cooper S eller denne ret spartanske variant af Mini One med det specielle efternavn Minimalist.
Vores testbil har den største motor af de to, der er dedikeret Minimalist-modellen. Den yder respektable 98 hk og klæder faktisk bilen rigtig fint.

Når du kører på motorvej, drager du fordel af sjettegearet, hvor motoren spinder med lave omdrejninger, og de øvrige, lavere trin ligger tæt nok til, at du både kan more dig og holde reelt blus på det bål, der ellers kunne ligne stilfærdige gløder. Men sjettegearet er naturligvis også med til at forbedre benzinøkonomien, så Minimalist kører op mod 19,6 km/l.

I teknisk henseende er bilen en pendant til BMW’s EfficientDynamics-varianter, for Minimalist er udstyret med start/stop-system plus den snusfornuftige skifte-indikator, som fortæller, hvilket gear der er det mest økonomiske.

DET ER NEMT at spotte Minimalisten. Stålfælgene er skjult bag heldækkende plastkapsler med særlig lav luftmodstand, og bilens front har også fået et aerodynamisk brush up. Til gengæld er det svært at finde et rigtig sammenhængende købsargument, når nyheden er hele 9.000 kr. dyrere end den ordinære Mini One. Den kostbare Minimalist vil kun vinde spareræset med 1,1 km/l og udleder sølle 9 gram C02 mindre pr. kørt kilometer.

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...