British Racing Green passer til Mini’en, der gør et godt indtryk i testugen bortset fra meget lange ture på motorvej.

© A. Hansen

Mini Cooper er en elbil, der faktisk er skæg at køre

Den batteridrevne Mini Cooper SE er en festlig oplevelse i byen og til blandet kørsel. Her lykkes det faktisk at gøre en elbil ret sjov at køre.

1. oktober 2021 af Steen Bachmann

Mini Cooper SE er en sjov elbil

Elbiler er tunge på grund af ­batteriet, så hvad stiller man op, hvis man er kendt for at producere biler, der er lette på tæerne? Hos BMW Group har de næsten 10 års erfaring med den sære og charmerende BMW i3, så da datterselskabet Mini skulle udvikle en elbil, lagde de en elmotor i en Mini Cooper i stedet for at bygge en helt ny model. Den hedder Cooper SE og bygges på samme samlebånd i Oxford, England, som de fossildrevne varianter, mens batteri og elektroniske komponenter stammer fra BMW i Tyskland. Elmotoren er bygget sammen med styreenheder til elektronikken og en direkte drivline til forhjulene, og litiumbatteriet på beskedne 33 kWh er delt op i 12 celler i en kraftig T-formet stålramme i bunden af bilen.

Er den så sjov at køre? Ja! Vi har en del småture i København og omegn i løbet af testugen, og her zigzagger den kække grønne frø gennem trafikken, så det er en fornøjelse. Mini har bevaret den klassiske Mascot-fornemmelse med lodrette ruder, så man har fornemmelsen af en lille bil – modellen er dog vokset så meget gennem årene, at jeg sidder godt foran på trods af mine 190 cm. 

Sportsstole med justerbar lårstøtte, tykt rat og lodrette ruder giver en god Mini-fornemmelse.

© A. Hansen

Mini Cooper SE vil fremad!

Da Mini varslede elbilen i 2019 spurgte jeg bestyrelsesmedlem Peter Schwarzenbauer fra BMW AG, om den ville blive lige så sjov som en benzin-Mini:

“Ja og nej. Accelerationen vil være helt anderledes, men indstyringen vil være den samme. Det skal stadig være en følelsesmæssig oplevelse at styre en Mini ind i et sving og udfordre den – uanset hvad den kører på. Det vil ikke ændre sig,” lød det.

Efter ture på mine vanlige snoede vestsjællandske biveje kan jeg give ham ret. Batteriet hæver vægten, men er placeret helt nede i bunden, så med en fast og velkalibreret affjedring skal man køre grotesk hurtigt for at fremprovokere understyring. Her er ingen gear, så det er bare at træde på pedalen til højre, så går det fremad.

Den topudstyrede Maximise til 300.000 kr. har vildt meget udstyr: Sportsstole, headup-display, navi, fører­assistentpakke og meget mere - men IKKE adaptiv fartpilot, som slet ikke fås til Mini.

Skærmen bag rattet har forskellige digitale visninger.

© A. Hansen

Mini Cooper SE - hvad er dommen?

Ulempen ved et beskedent ­batteri er rækkevidden, som diskvalificerer Mini’en som langtursbil. Til det formål har mærket andre modeller og motorvarianter, for med 130 km/t stopper festen allerede ved 150 km. Det går langt bedre i byen, hvor Mini’en opsamler og genbruger el fra nedbremsninger lige så effektivt som en BMW i3.

Vi synes

Mini’en er lettere end de fleste elbiler og sjov at køre – men det koster på rækkevidden.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Læs mere her!

Mini Cooper SE Maximise

  • Pris: 301.600 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 184 hk og 270 Nm
  • Topfart: 150 km/t
  • 0-100 km/t: 7,3 sek.
  • Rækkevidde på el: 234 km
  • Maks. ladekapacitet: 50 kW
  • Mål: 385/173/143 cm L/B/H
  • Vægt: 1.440 kg
  • Last: 335 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 211-731 liter

Hvem er konkurrenterne?

Mini Cooper SE er langt fra den eneste elbil, der prioriterer charme over rækkevidde. Nogle af de vigtigste konkurrenter er redaktionens kæledægge Honda e, den forrygende Fiat 500e og den fremtidige klassiker Opel Mokka-e.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...