De store hjul koster ikke voldsomt på komforten og giver bedre greb (i tørvejr)
De store hjul koster ikke voldsomt på komforten og giver bedre greb (i tørvejr)© bilmagasinet.dk

Mini Cooper S Works

Vel har den flere heste, men Works-kittet gør Mini til en bastard

1. december 2008 af Claus Møller

Af Mikkel Thomsager 

Ingen er i tvivl om, at den nye Mini designmæssigt hviler på originalen fra 1960’erne. Kan du din bilhistorie, ved du også, at John Cooper var manden bag en Mini-tuning, der blev så god, at fabrikken tog modellerne med på programmet. Er du bilnørd ved du, at Works-modellerne (fabriks-bilerne!) var de tunede Mini’er, som John Cooper selv indsatte i diverse løb.
Works-versionerne af den første New Mini var specielle. Da var det ikke en særlig model, men et tuningskit, som kunne eftermonteres af forhandleren. Med den nye Mini er John Cooper firmaet atter blevet en integreret del af Mini-koncernen. Det er dem, der fremstiller nogle af tuningsdelene til de nye Works-biler, der nu er topmodel i Mini-programmet.
500.099 kr. er prisen, hvilket er et problem. Det er nemlig 124.000 kr. mere end en standard Mini Cooper S, og det er helt hen i vejret.
Men ligesom i de gode gamle dage i 1960’erne findes kittet stadig til eftermontering, og her man så muliggheden for at give sin Cooper S lidt ekstra for en ikke helt urimelig pris.
Grundkittet koster 23.710 kr. incl. montering. Det omfatter en chiptuning, et nyt luftfilter og Works afgangsrør i rustfri stålpiber med Works-logo. Det øger effekten med beskedne 18 hk fra 174 til 192 hk. Jeg prøvede ihærdigt at føle efter. Jeg tror nok, at jeg kunne mærke dem.
Cooper S har i hvert fald ingen problemer med at håndtere de ekstra hestekræfter. På tør vej tøjler de store 17” hjul (ekstraudstyr) faktisk bilen. Man kan godt fremtvinge hjulspind, men så skal man være voldsom, og der er ingen torquesteer. Mini’en ligger roligt og trækker stabilt lige ud, når man accelererer fuld skrald i første og andet gear. Det er overraskende og ret imponerende. Gør man det samme i en Peugeot 207, der fås med samme motor i 174-hestes versionen, gør man klogt i at holde fast i rattet.
Works-udstødningen giver ikke en nævneværdig ændring i lydbilledet, så det er ærlig talt tvivlsomt, om basis-kittet giver god valuta for pengene. Det gør de ekstra Works decor-detaljer i kabinen i hvert fald ikke. Gearknop og håndbremsehåndtag i kulfiberlook ligner ganske enkelt noget billigt bras. De er hverken Mini eller John Cooper værdige.
Den rigtige Mini John Cooper Works har mere mærkbare 211 hk, men her er chiptuningen fulgt til dørs af forstærkede stempler og toppakning. Hertil kommer en anden afstemning af antidudskridningssystemet, som ikke kan eftermonteres.
Som udgangspunkt har den fabriksbyggede Mini John Cooper Works Cooper S-undervogn, men man kan få både strammere affjedring, kraftigere krængningsstabilisatorer og sænket karrosseri, og det kunne man med fordel eftermontere.

Mini Cooper S Works (kit)    
Motor    R4, 1.598 cm³, 16V, turbo
Ydelse     192 hk ved 6.000 o/min
    250 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 232 km/t     0-100 km/t 6,8 sek.
EU-miks 16,1 km/l  Årlige afgifter 2.020 kr.
Mål (L/B/H)    371/168/141 cm
Vægt/last/påhæng    1.205/375/0 kg
Bagagerum    160-680 liter
Dæk    195/55R16V
Reservedelsprisindeks    100
Værditab/3 år    ca. 192.000 kr. (48 pct.)
Pris    376.298 + 23.710 kr..

Vi synes... 
Works bygger videre på retro-filosofien, men som kit er det ikke gode gamle JC værdig. Cooper S er fin, som den er

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...