© bilmagasinet.dk

Mini Cooper S Cabriolet

Her er sommeren altid en nydelse

7. september 2009 af Steen Bachmann

Tekst & foto Morten B. Bek

En Mini købes med ­hjertet, men også med sansen for at være helt fremme i ­skoene. Det skal man være, for ellers er det svært at retfærdiggøre, at en Mini One med skaldede 75 hk koster 228.800 kr. uden så meget som ­aircondition, cd-radio eller læderrat.

Som ­cabriolet ­starter Mini på den forkerte side af 400.000 kr. med 120 hk - selvfølgelig stadig uden aircondition, cd-radio og læderrat. Cooper S Cabriolet har til gengæld det hele, blandt andet den helt rigtige motor, altså BMW-PSA-­turbomotoren på 1,6 liter med 174 heste. Kan man sluge merprisen på 81.000 kr. i forhold til Cooper Cabriolet, skal man unde sig selv at kunne køre åbent OG at kunne køre åbent i højt tempo med en hvislende ­turbolyd i øret.

© bilmagasinet.dk

De 174 hk er faktisk i overkanten for forhjulstrækket, der ofte må overgive sig til traction control. Hænger dækkene derimod ved i ­underlaget, er der fremdrift som i en GTI fra lave omdrejninger, og så bruser glæden op ved, at man ikke har nøjes med den ­turboløse version med 120 hk. ­Vægtforøgelsen i forhold til den lukkede Mini er blot 100 kg, en dødvægt man godt kan spore, men ikke vil bande over.

Og så undrer det mig alligevel, at BMW ikke har brugt mere end 100 kg til afstivning og den slags, for Mini Cooper S Cabriolet slår sig og nærmest ­jamrer, når vejen ikke er jævn som et strygebræt. Raslen, knirken og andre lyde fra karrosseriet er konstante, og konstruktionen føles på ingen måde så solid som i mange roadstere eller større åbne biler.

© bilmagasinet.dk

Komforten er på samme måde meget kontant. Alle ændringer i underlaget kan mærkes, men alt det ved man, hvis man køber sin Mini for at bruge den til det, den er bedst til, nemlig som dynamikeren med gokart-køreegenskaber. Det knivskarpe styretøj imponerer gang på gang, den benhårde undervogn får bilen til at ligge opmærksomt og stabilt i enhver kurve. Der er ikke meget kompromis over den lille cabriolet - den er til for at blive KØRT, ikke for at køre dig.

© bilmagasinet.dk

Den nye model ser mere helstøbt ud med integrerede styrt­bøjler og ingen falske hængsler på bagsmækken. Men de flade sæder med meget grov indstilling af ryglænet er bestemt ikke i orden til prisen. I det hele taget sætter forarbejdning og materialer ingen gode standarder, så der er kun gimmicks som f.eks. flertonet kabinebelysning og Open Air Timer, der holder øje med, hvor meget du har kørt uden tag, at glæde sig over.

Problemet, hvis det kan ­kaldes det, er, at har man først sat sig i den trange hule, vil man helst ikke ud igen, for så har Mini-effekten fået tag i dig. Det er den ubeskrivelige trang, den ubeskrivelige sommerforelskelse. Og hvornår har den sidst været helt perfekt?

 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...