Første test: Verdens hurtigste Mini

Mini har givet stationcarmodellen Clubman et lille facelift med LED-lys og ny grill, og har i samme ombæring lanceret den kraftigste JCW-variant nogensinde. Læs testen af den 300-hestes Mini John Cooper Works Clubman ALL4 her.

1. august 2019 af Daniel Bohnsen

Hvor er vi?

Præsentationen af den nye John Cooper Works Clubman ALL4 foregik i Frankfurt (Mini er ejet af BMW, må I huske på), hvor der både er adgang til Autobahn med fri hastighed og snoede bjergveje med lækker asfalt. Der var desuden hedebølge med over 40 graders varme, så Mini’ens 2-zoners klimaanlæg blev også testet. Grundigt.

Bil Magasinet er inviteret af MINI

Hvad er nyt i Mini Clubman

Stationcarmodellen Clubman, der kom i sin nuværende form tilbage i 2015, har generelt fået en lille opfriskning med blandt andet ny kølergrill, Matrix-LED-lys fortil og LED-baglygter med Union Jack-mønster på den todelte bagklap.

Den store nyhed er dog en ny JCW-version (John Cooper Works) af modellen, der ved hjælp af en opdateret 2-liters rækkefirer med TwinPower-turbo leverer 306 hk og 450 Nm moment. Det er hele 75 hk og 100 Nm mere end de andre JCW-modeller i Minis program, så ind til den nye Mini John Cooper Works GP kommer næste år, holdes titlen som ”den kraftigste Mini nogensinde” altså af en stationcar.

For at sætte de mange kræfter effektivt i asfalten har Clubman JCW firehjulstræk, 10 mm lavere sportsundervogn og mekanisk spærredifferentiale på forakslen, ligesom dobbeltudstødning med ekstra lyd og 8-trins Steptronic-gearkasse med skiftepaler bag rattet er standard.

Hvor hurtig er den? 

Meget, for at sige det kort. 0 til 100 km/t klares på 4,9 sekunder, hvilket ikke bare er hele halvandet sekund hurtigere end forgængeren, det er også nok til at køre fra en Porsche 718 Cayman.

Derudover er JCW Clubman den første model fra Mini, der er hurtig nok til at have behov for en elektronisk topfartsbegrænser – og en tur på et øde stykke Autobahn under testen bekræftede, at begrænsningen er nødvendig, hvis ikke Mini’en skal rende hurtigere end 250 km/t.

Hvem er konkurrenterne til Clubman JCW?

Antallet af kunder til en lille, 300-hestes semipraktisk premiumstationcar med nuttet retrodesign er selvsagt begrænset herhjemme, og derfor er det også sparsomt med direkte konkurrenter. 

Andre premiummodeller, der forsøger at balancere stil, praktik og power i samme prisklasse, kunne være BMW X2 M35i eller Audi SQ2, der med deres SUV-look dog nok ligger endnu tættere på den ligeledes nye Mini Countryman JCW. 

Derfor ser jeg Mercedes’ nye CLA AMG 35 Shooting Brake som bedste bud på et direkte Clubman-alternativ med 306 hk og gennemført design til omkring 700.000 kroner.

Hvornår lanceres den nye Mini?

Den nye Mini John Cooper Works Clubman ALL4 lander hos de danske forhandlere i september måned til priser fra 646.300 kroner inklusive levering. 

Hvis du vil have ”Maximise”-udstyrspakken monteret (og det vil du) med adaptiv fartpilot, head-up display, bakkamera, Harman Kardon-anlæg, læder og meget andet, sniger prisen sig op på 817.450 kroner, men så har du til gengæld en bil, hvor der er garanti for at skille sig ud – den gamle Clubman JCW er solgt i ét eksemplar i Danmark siden 2015.

Vi synes...

Minis helt store trumfkort har både før og nu været en underholdende køreoplevelse i særklasse, men om den hurtigste Mini nogensinde også kan levere smil, når vejen bliver snoet, må du vente med at finde ud af til et kommende nummer af Bil Magasinet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...