© Ingmar Bötker

Få fingrene i en af de sjoveste biler, MINI nogensinde har lavet

Glem alt om fornuft. Mini Cooper GP er nemlig verdens ringeste bil, hvis du blander ordet fornuft ind i ligningen. Hvis du ikke gør, er det måske den sjoveste bil nogensinde. Nu er der én til salg i Danmark - og den har en ret speciel historie

18. marts 2019 af Mathias Brandt

Hvis du tror, at dette bare er en Mini Cooper S med en større spoiler, så må du tro om igen. Mini Cooper GP er speciel på alle måder. Bagsæderne er rykket ud for at gøre plads til en tårnstiver på tværs af bagsæderne. Den lille 1,6-liters kompressor-motor er skruet op til at yde 218 hk og så er den kun produceret i 2.000 eksemplarer, hvoraf hvert eneste eksemplar er nummereret.

Dansk fra ny

Denne bil, som er sat til salg i Danmark er faktisk endnu mere speciel. For den er dansk fra ny - og Bil Magasinet kørte netop denne bil, da den var spritny. Det var nemlig den daværende pressebil, som blev stillet til rådighed for de danske motorjournalister tilbage i 2006. Det eneste der har ændret sig siden bilen var ny, er de røde sidespejle, som er blevet lakeret i bilens farve.

Da den var ny havde den en nypris på 625.000 kr., hvilket skræmte de fleste MINI-købere væk. Men i dag er prisen en del mere spiselig - du skal nemlig kun slippe 249.000 kr.

At den kører som en forvokset gokart er den mest brugte kliche, men ikke desto mindre er det nok en af de bedste måde at beskrive denne lille raket på.

Under billederne kan du læse, hvad Bil Magasinet skrev om den lille raket tilbage i 2006. 

Se annoncen her

© Ingmar Bötker

Sådan skrev Bil Magasinet tilbage i oktober 2006 

Glem alt om fornuft. Mini Cooper GP er nemlig verdens ringeste bil, hvis du blander ordet fornuft ind i ligningen. Hvis du ikke gør, er det den måske sjoveste bil nogensinde. Mini Cooper S John Cooper Works GP er nemlig den pumpede version af den i forvejen pumpede version (Cooper S JCW med 210 hk) af topmodellen (Coo­per S med 170 hk) af en rigtig sjov bil (Cooper med 115 hk).

I praksis betyder det 218 kompressorheste, en vægt på 1.075 kg (50 mindre end en Cooper S), kulfiber hist og her, 18”- fælge og sænket undervogn. Og nå ja, intet bagsæde – i stedet får du en bagstiver, der er med til at gøre bilen endnu stivere. Alt i alt en strippet racerversion af en gadebil som BMW M3 CSL og Ferrari 360 Challenge Stradale. Et værdigt farvel til den nuværende Mini, som har været i produktion siden 2001.

Udenpå er det nuttede væk. Her er dybere og ondere frontspoiler, røde sidespejle og en stor tagspoiler i kulfiber, og i kabinen står den også på rå race. Alt er lavet med henblik på at komme hurtigst og sjovest fra A til B. Skålformede Recaro-sæder, tykt læderrat og alu-pedaler. 

Den sidste rest af det pussenussede ryger, når nøglen drejes, og den hidsige 1,6’er starter. Cooperen farer afsted, som havde den skatteministeren hængende i den dobbelte udstødning for at hæve den vanvittige pris på 625.000 kroner yderligere. De første 100 km/t. er overstået på 6,5 sekunder, og kræfterne slipper først op ved 235 km/t. i sjette gear.

Bygges kun i 2.000 stk.

Tallene er én ting, oplevelsen en anden. Kontakten med vejen er fantastisk, du føler hele tiden, at du har fuld kontrol med bilen (hvis ikke, hjælper den standardmonterede ESP dig tilbage på rette vej), og fordi du sidder så lavt, er oplevelsen så meget mere intens. Det her er en bil, som er skræddersyet til entusiaster.

Det er sjovt i lyskrydset, men det er på de små snoede veje, at Mini GP for alvor viser, at den er speciel. Sving tages med hastigheder, som du ikke troede muligt, og hele tiden er det dig, der bestemmer. Normalt brokker vi os altid over manglende kræfter i en bil, men her savner du intet.

Den lille bodybuilder kan da heller ikke sammenlignes med andre biler. Som sagt skal du leve uden ­bagsæde, aircondition er ekstraudstyr (gratis, men alligevel), og pladsen er under al kritik. For de samme penge kan du køre Golf R32, Focus ST eller Astra OPC (eller Audi A6 for den sags skyld). Stort set samme præstationer, mere plads og udstyr, men ingen steder får du samme ejerglæde.

Den produceres kun i 2.000 eksemplarer (hos Bertone i Italien), og kun tre af disse kommer til Danmark. Respekt til dem, som smider 625.000 for at få bilernes svar på sidste skoledag: Vildere, sjovere, dyrere... og så ellers bare ud af vagten.  

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...