Mini Cooper SE
Mini Cooper SE© Mini

Danske priser på Minis første elbil

Vi har været til international præsentation af Cooper SE, der er Minis første fuldt elektriske bil – og har de overraskende lave priser med hjem

10. juli 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Mini har inviteret til verdenspremiere på deres første fuldt eldrevne bil i Rotterdam, Holland. Byen er en fin skabelonen for, hvor Mini selv ser deres lille ny indfinde sig naturligt i trafikken. Desværre får vi ikke selv lov til at sidde bag rattet endnu.

Bil Magasinet var inviteret til premieren i Holland af Mini.

© Bil Magasinet

Hvor ny er Mini Cooper SE egentlig?

Den elektriske Mini er i korte træk en ombygget Mini Cooper 3-dørs. Under huden har den naturligvis lånt meget af teknologien fra BMW i3. Det vil sige et batteri på 32,6 kWh, der giver elmotoren en ydelse på 184 hk og 270 Nm. Rækkevidden er ikke helt på plads endnu, men Mini forventer mellem 235 og 270 km på en opladning (NEDC).

Præstationerne er vi til gengæld sikre på. Cooper SE når 100 km/t på 7,3 sekunder og er begrænset til 150 km/t så at batteriet ikke drænes alt for hurtigt. Når batteriet alligevel løber tør for strøm kan det lades med 50 kW til 80 % på 35 minutter.

Designet på den elektriske Mini skiller sig ud ved Mini Electric logoer rundt omkring på bilen. Blandt andet på ladeporten, der er placeret præcist, hvor brændstofdækslet sidder på den almindelige Mini. Kølergrillen er desuden skærmet af og omkranset af en distinktiv farve.

Cooper SE er hævet 18 mm i forhold til den almindelige Mini.

© Bil Magasinet

Hvad koster den?

Nogenlunde det samme som en almindelig Mini Cooper 3-dørs.

Cooper SE bliver introduceret med tre forskellige udstyrsniveauer. Mindste niveau kaldes Essential, der kommer med blandt andet navigation og basis assistentsystemer – vi formoder at automatisk nødbremse er én af dem. 

Med Experience opgraderes skærmen til en større og i Maximise, der er øverste trin, bliver sæderne med læder og taget af glas. Muligheden for at individualisere Cooper SE, med farver og fælge, stiger i takt med højere udstyrsniveau.

Essential: 264.900 kr.

Experience: 284.400 kr.

Maximise: 300.000 kr. 

Bagagerummet er samme størrelse som i den almindelige Mini 3-dørs.
Bagagerummet er samme størrelse som i den almindelige Mini 3-dørs.© Mini

Hvem er konkurrenten?

Den spritnye Honda e ligger tæt op ad specifikationerne på Cooper SE. Honda lover 150 hk, 300 Nm fra 36 kWh-batteriet og en rækkevidde på omkring 200 km. Minien har lidt mindre batteri men flere kræfter og umiddelbart en længere rækkevidde.

Selvom vi ikke kender den endelige pris på Honda e vil den dog med stor sandsynlighed blive dyrere end Minien. Til gengæld er Honda e rendyrket elbil, der er bygget til at køre på strøm hvor Cooper SE er en ombygget variant fra den almindelige Mini 3-dørs. 

Om det kan mærkes finder vi ud af, når vi får begge biler til Danmark.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...