Brexit får store konsekvenser for udviklingen af specielt én britisk bilmodel

Brexit er virkelighed, men der er stadig et stykke vej, før der er styr på alle aspekter af briternes exit af EU. Hos et bilmærke har de allerede taget konsekvensen og trukket i nødbremsen.

5. februar 2020 af Anders Richter

Brexit rammer udviklingen af Mini

Brexit er i fuld sving, og der er også ofre, når det kommer til bilindustrien, som historisk set har været vigtig for England. Et af de mest ikoniske mærker er Mini, og selv om det i dag ejes tyske BMW, kommer Brexit til at have konsekvenser for bilmærket. 

Det fortæller en talsmand for Mini, Maximilian Schoeberl, til Reuters.

Levetiden for den nuværende Mini-platform (af Mini-nørder kaldet UKL1) er blevet forlænget, og det sker, fordi der er usikkerhed omkring konsekvenserne af Brexit. Den nuværende Mini ankom i 2014, og den typiske levetid for en model er typisk seks år. Men en ny generation af Mini er altså blevet udskudt på ubestemt tid. 

Læs også: Mini Cooper SE.

Produceres i Oxford

Mini produceres i øjeblikket på to fabrikker. Den ene ligger i britiske Oxford, hvor de netop er igang med at færdiggøre den nyeste elektriske variant af Mini, mens den anden er placeret i byen Born i Holland. Når en ny generation af Mini'en skal produceres, vil det kræve store investeringer i begge fabrikker, men ifølge BMW er det for risikabelt at lave de investeringer, før der er større klarhed omkring eventuelle skatter eller afgifter, der kommer på produkterne. Før de kender dem, er det umuligt at regne ud, om der kommer sorte eller røde tal på bundlinjen. Udmeldingen kommer samtidig med, at BMW i marts sidste år meldte ud, at de skulle spare op mod 12 mia. euro frem til 2022, så der er pt. ingen grund til at tage unødige risici.

BMW melder dog, at hvis fremtidens afgifter på varer, der forlader England, vil ligge i omegnen af nul til fem pct., vil det ikke ændre markant ved mærkets forretningsmodel. Bliver det mere end det, er det ikke til at sige, hvad der kommer til at ske. Mini eksporterer 55 pct. af deres produktion fra England og til resten af Europa.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...