© MG

Danmarks ENESTE billige el-stationcar imponerer!

MG er klar i marts med sin femte model i Danmark. Det er (næsten) den eneste elektriske stationcar i Danmark. Læs meget mere om den her og se vores test af bilen.

3. maj 2022 af Mikkel Thomsager

Kinesisk el-stationcar overrasker positivt

Hvis du er på jagt efter en stationcar, der kører på el, er der meget lidt at vælge i mellem. Indtil nu har valget været begrænset til en Porsche Taycan Sport Turismo til mindst 800.000 kr - men nu er MG klar med et MEGET billigere alternativ, og det første indtryk er imponerende godt. Det kan du se meget mere om i videoen her:

MG5 siden laderkabel frontladning

MG5 med masser af plads

MG5 måler 460/182/154 cm (L/B/H), hvilket placerer den i klasse med den kendte mellemklasse stationcars som VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 og flere. Men MG5 er bygget som elbil fra bunden af, hvilket gør den mere rummelig i kabinen. 

Bagagerummet er på 479 liter eller 1.367 liter, når sæderne lægges ned, og angiveligt er der mere end 25 aflæggerum i kabinen. MG5 kan også få træk på, men den må kun trække 500 kg.

Drivline fra MG ZS

Teknisk set benytter er MG5 samme motor og batteri som den kraftigt opdaterede 2022-årgang af den kompakte og høje ZS. Det vil sige én elmotor, der trækker forhjulene med 156 hk/280 Nm.

Energien kommer fra et 61,1 kWh-batteri, som giver en rækkevidde på op til 400 km (WLTP).

Til en startpris af 289.999 kr. er MG5 10.000 kr. dyrere end billigste MG ZS, hvilket skal tilskrives, at MG5 er en større og mere rummelig bil med syv cm længere mellem akslerne.

MG5 bagagerum

MG5 koster 10.000 kr. mere end MG ZS 

Den nye MG5 Electric kommer til Danmark i fire forskellige karrosserifarver (hvid sort,sølv og rød)i to udstyrsvarianter: ”Comfort” til 289.999 kr. og for yderligere 10.000 kr. ”Luxury”.

Standard fra billigste version er aircondition med partikel-luftfilter, komplet led-lys, nøglefri adgang og start samt komplet sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, frontassistent til undgåelse af kollisioner inklusive automatisk nødopbremsning, vognbaneassistent og køassistent.

Med Luxury-versionen får man desuden klimaanlæg, 360 graders parkeringskamera, elførersæde, kunstlæder, 17” aluminiumsfælge og mere.

Der er fine pakker til en god pris, og som den første stationcar er MG5 endnu ene på markedet. MG’s egen ZS ligner en hård konkurret i et elbilmarked, hvor SUV-karrosseriet er det mest populære.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...