MG ZS EV hedder den nye kinesiske elbil, som er en anelse mindre men I samme stil og type som Nissan Qashqai.
Det er en 100 pct. eldrevet bil med et forholdsvis lille batteri på 44,5 kW forbundet til en elmotor på 140 hk, hvilket giver en officiel rækkevide på 263 km.
Bil Magasinet kørte den nye el-MG allerede i oktober. Læs Jacob Dalbys rapport her.
Dengang meddelte de kinesiske ejere af mærket, SAIC, at de ville være klar til at levere biler til kunder i Danmark allerede i februar, og at det ville ske med en central, webbaseret forhandlerløsning, som ikke fordrede en egentlig dansk organisation.
Nu kan du bestille MG online
Nu melder en af Danmarks største bilkoncerner, Nellemann Gruppen, at de har oprettet et nyt selskab , MG Motor Danmark A/S, som skal stå for import og salg af mærket.
Det vil ske via en en online shop og fire butikker placeret i Nellemann Gruppens egne forretninger i Århus, Valby, Odense og Roskilde. Meningen er, at kunderne skal vælge model, farve og udstyr hjemmefra, og bestille og betale bilen online.
Det bliver ikke et krav, at man personligt besøger en MG-butik, for det bliver muligt at booke et online-møde med en salgsrådgiver elleren virtuel præsentation og gennemgang af bilen online.
Det vil være muligt at foretage en almindelig prøvekørsel fra de fire butikker.

Køb bilen online
"Konceptet et langt mere digitalt end vi er vant til. Vi tror på, at kunderne til en moderne elbil er klar til at bestille bilen online – men ingen kunder vil være overladt til sig selv. Vi står klartil at hjælpe dem uanset om det er online eller i én af vores Brand Stores," siger Jørgen Gravgaard, direktør for Nellemann Gruppens detailforretninger.
I weekenden 6.-7. juni kan de 4 MG Brand Stores i hhv. Århus, Valby, Odense og Roskilde officielt relancere MG i Danmark med danmarkspremieren på MG ZS EV.
Kunderne er ikke nødt til at vente uger, måneder eller år på deres nye elbil, for der tilbydes omgående levering i fem lakfarver og to udstyrsvarianter.
”Efterspørgslen på elbiler er stadigt stigende, men ventetiden lang. MGs elbil er tilgængelig fra et stort lager i Holland, så de er ikke længere væk end en enkel transport. Og kan derfor leveres med det samme. De første biler er allerede ankommet til Danmark og mange flere er på vej. Vi glæder os til at sende de første MG ZS EV på gaden, og har man et ønske om at køre på sommerferie i en ny elbil, er der bestemt en mulighed her,” siger presseansvarlig Lene Mejdal Iversen.

Pris: Anslået fra 225.000 kr.
Hun slår dog fast, at det er en administrativ udfordring. Bilerne står allerede nu i Holland i stort antal, de første biler vil være i Danmark i løbet af få uger, og den danske importør kan få alle de biler, der kan sælges.I Jacob Dalbys første rapport fra oktober 2019, beskriver han MG ZS EV som en lille, velbygget crossover men i billige materialer, og en kabinen med masser af kunstlæder, plastik og et udfordrende infotainmentsystem.
Prisen blev da anslået til at starte ved 225.000 kr. hvilket forsat er et kvalificeret gæt. Importøren har endnu ikke fastsat prisen.
I første omgang kommer der kun én model i to udstyrsvarianter, ”Comfort” og ”Luxury”. Med sidstnævnte følger bakkamera, blindvinkel assistent, el-justerbart førersæde, panorama glastag, el-foldbare sidespejle med varme, sædevarme i forsæder og mere.
MG ZS EV kommer med en garanti på 5 år eller 150.000 km – alt efter hvad der indtræffer først. På selve batteriet er garantien 8 år eller 150.000 km.
MG tilbage hos Nellemann
MG har siden 2005 været kinesisk ejet. I 2007 blev mærket opkøbt af den delvist statsejede bilkoncern SAIC, som er Kinas største bilproducent.
Efter overtagelsen har SAIC udviklet helt nye bilmodeller, som intet har med tidligere MG-modeller at gøre. Men SAIC har de fulde rettigheder til navn og logo. SZ-navnet blev også brugt til en MG-model under britisk Rover-ejerskab, og ved lanceringen af den nye model, henviser mærket forsat til de historiske aner.
Den henvisning giver faktisk mening i Danmark, for det var også Nellemann-koncernen, der under Domi-navnet fik MG til Danmark første gang for lidt over 90 år siden. Siden solgte koncernen mere end 20.000 MG’er i Danmark

Oprindelig var en MG ZS topversionen af en Rover 45. MG ZS var i produktion fra 2001 til 05.
Men hvordan kører den nye MG?
Få første indtryk fra Bil Magasinets Jacob Dalby, der allerede har været bag rattet.