MG Cyberster el-roadster shanghai motor show 2021
© MG

Se billederne: Ikonisk sportsvogns-mærke fremviser el-roadster

MG er tilbage i den genre, de er mest kendt for: Cyberster er en konceptbil, der forsøger at bringe den engelske roadster med ind 2021 - og langt længere ind i fremtiden.

12. april 2021 af Frederik Hauschildt
MG Cyberster el-roadster shanghai motor show 2021
© MG

Roadster fra Kina

MG Cyberster Concept er det nyeste fra MG's konceptafdeling, og den kan være værd at få pulsen op over. Først og fremmest er der det visuelle: Om du kan lide den eller ikke, så er den pumpet med designdetaljer fra en forestilling af fremtiden, der henter lige dele inspiration fra Star Wars og I, Robot.

Rattet er som taget ud af en arkademaskine, og det sidder foran en skærm, der minder om netop dén arkademaskine. Der er to sæder i interiøret, der mest af alt ligner, at et BMW-M-Sport-interiør har fået en tur igennem kulissemageren på en Austin Powers-film. Igen så kan skønheden diskuteres, men hvorvidt MG kører cyber-stilen med interiøret Cyberster er indiskutabelt.

MG Cyberster el-roadster shanghai motor show 2021
© MG

Det hele er indkapslet i et roadster-karosseri, der i grunden bærer kernen af MG's mærkeidentitet. I praksis er sportsvognen dog stort set uigenkendelig fra de gamle MG'ere: Hvor de gamle MG'ere var frontmotoriserede, er sæderne i MG Cyberster sat omkring midten af bilen, som vi ellers kender fra biler med centermotor.

For det første er LED-lys mangfoldige på Cyberster. I fronten udgør LED det eneste forlys, både i grill og skærme. På siden har bilen det, MG selv beskriver som et 'laserbælte' af LED-strips. Bagenden afsluttes skarpt og genkendeligt med et næsten Mini-lignende lys-aggregat, der forestiller det britiske flag, Union Jack.

800 km og tre sekunder til 100

MG Cyberster ikke bare en designøvelse for MG's internationale designteam. Det er også en erklæring om, at MG er klar til at tage verdens konkurrenter med storm, når det kommer til el. 

Og det er en overbevisende salgstale.

Hvis MG's løfte holder vand, så skal MG Cyberster nemlig have en rækkevidde på 800 km, 5G-opkobling og være selvkørende på niveau 3. Det betyder altså en stort set selvkørende sportsvogn. Man kan undre sig over, at en sportslig bil skal overlade kørslen til andre end føreren, men som målestok for MG's ambitionsniveau fungerer funktionen godt. Audi A8 er den første produktionsbil til at opnå niveauet, mens mærker som Tesla og Honda lover, at de følger trop i de kommende år. MG melder sig altså ind i en teknologi-krig med hård konkurrence.

I forbindelse med konceptet har Carl Gotham, direktør hos SAIC Design Advanced London udtalt følgende: “Cyberster er en dristig erklæring, der rækker ind i MGs fremtid og samtidig berører mærkets arv, men vigtigere endnu bygger den på MGs banebrydende teknologi og avancerede design. Sportsvogne er livsnerven i MGs DNA, og Cyberster er et enormt spændende koncept for os.”

MG Cyberster el-roadster shanghai motor show 2021
© MG

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...