MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021
© MG

Den første elektriske stationcar er på vej til Danmark!

MG har annonceret, at mærket sender to biler til landet, og for første gang, er er en global debut iblandt!

18. marts 2021 af Frederik Hauschildt

I sommeren 2021 ankommer MG med to modeller i Danmark: MG5 og Marvel R. MG5 kendes fra udlandet, hvor bilen har kørt i noget tid. Marvel R er derimod en debutmodel, der debuterer i Danmark samtidig som i resten af verden.

MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021

Den splinternye SUV måler 467 cm i længden,191 cm i bredden og 161 cm i højden.

© MG

Kinesisk livsstils-SUV

Den første af de biler, MG debuterer i Danmark til sommer, hedder MG Marvel R. Det er en nyudviklet elbil fra det kinesiske bilmærke, der i sommeren 2020 gik i land i Danmark med elbilen ZS EV. MG beskriver selv bilen som en 'luksuriøs high-tech livsstils-SUV i C-segmentet.

Mens mærkets nuværende biler, ZS EV og opladningshybriden MG eHS, har tilbud et billigt, praktisk svar på spørgsmålet "Hvordan kan jeg elektrificere min SUV?", så hævder MG, at denne Marvel R skal gå i den modsatte retning. I den nydesignede el-SUV skulle efter sigende have følelser og indtryk i højsædet, også selvom akselafstanden og længden er forøget med hhv. 80 mm og 100 mm.

MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021


© MG

0-100 som en Mustang

Marvel R følger de mest moderne teknologiske trends med monteringen af hele tre elektriske motorer på topmodellen: To motorer driver bagakslen, mens en enkelt har til opgave at trække forakslen. Samlet yder de 288 hk, med et moment på hele 655 Nm, der er nok til at trække SUV'en til 100 km/t på bare 4,9 sekunder - præcis som en Ford Mustang med V8.

V8-brølet er dog ikke det eneste, du kommer til at savne på elbilen, for trækkapaciteten er relativt lav, momentet taget i betragtning: Du må nemlig kun trække 750 kg.

Kører du som en WLTP-testkører, kan du forvente at ramme 400 km, inden bilen skal tilsættes strøm. Her følger Marvel R også den moderne standard, og tager strøm i både AC og DC. Bruger du AC, som derhjemme, kan du forvente maksimalt 11 kW, men tager du derimod en pause ved en DC-hurtiglader, kan bilen nå op på 80% inden for 30 minutter.

MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021
MG Marvel R

har en centermonteret touchskærm på 19,4", som er suppleret med 12,3" digital instrumentering.

© MG

Kan oplade andre elbiler

Om det er styreformen eller markedsstandarden, der står som motivation, så har MG inkorporeret en medmenneskelig tanke: MG Marvel R kan, med et system kaldet Vehicle 2 Load, lade andre elektriske enheder, såsom el-løbehjul, tamagochi'er - og andre elbiler!

Bagagerummet på 357 liter er af en brugbar størrelse, og suppleres af en 'frunk' på 150 liter. Lægges sæderne ned, så stiger den bagerste plads til 1.396 liter.

Bilen fremvises digitalt til maj, og leveres en gang til sommer, hvor de også kan opleves hos udvalgte forhandlere. Mærket MG forhandles udelukkende online.

MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021
MG's MG5

fylder 454 cm i længden, 181 cm i bredden og 151 cm i højden. Det holdes af en 265 cm lang hjulbase.

© MG

MG5: Den første i sin klasse?

Den anden bil, MG sender til Danmark, hedder MG5. Den har været tilgængelig i udlandet, herunder blandt andet England, siden 2020. Nu lander den altså i Danmark, og dertil med et nyt facelift, der blandt andet lukker den åbne grill, bilen tidligere figurerede med.

MG kalder selv MG5 for Danmarks første elektriske stationcar, og de kan meget vel have ret. Selvom ID.4 er udformet således, så er bilen kategoriseret som en kompakt crossover-SUV, og MG kan således tage stationcar-debuten for sig selv.

MG Motors SAIC Marvel R MG5 ny elbil SUV i Danmark 2021

Bagagerummet er på hele 578 liter, uden du behøver at røre et sæde.

© MG

Praktikken som målsøjle

Modsat førnævnte livsstils-SUV, så har MG5 et andet mål for øje: Praktikalitet. Bagagerummet i den aflange elbil har en størrelse på 578 liter med sæderne oppe, og lægger du disse ned, runder tallet 1.456 liter. Motorrummet er dog optaget af teknik, så dette kan ikke bruges til opbevaring.

Ligesom Marvel R, har MG5 også det V2L-system, der tillader opladning af andre elektriske enheder. Naturligvis indgår håndholdte ting som mobiltelefoner og hovedtelefoner, men også elløbehjul og endda andre elbiler kan også oplades af systemet.

Der må trækkes op til 500 kg, og kræfterne kommer fra en enkelt elmotor på 181 hk og 280 Nm. Det kan den yde i over 400 km, som er den rækkevidde, bilen opnår jf. WLTP-standarden. 0-100 km/t er klaret på 8,3 sekunder, og bilen kan lade med samme type ladere som Marvel R: 11 kW AC opladning, og 30 minutter fra 0-80% på DC ved en hurtiglader.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...