Mercedes-Benz ML 63 AMG
© bilmagasinet.dk

Vindmodstand stopper festen ved 300 km/t

Tysk tuner monterer nye stempler, vinger og hjul på den ikke ligefrem langsomme ML63 AMG

20. november 2009 af Steen Bachmann

Mens de store bilmærker kappes om at være de første, der får en almindelig bil til at køre over 30 km/l, går de små tyske tunere den anden vej.

Kører du denne nye ML med tunge træsko, skal du således ikke forvente en brændstoføkonomi på mere end 3 km/l, og det er altså af den tykke oktan 98.

VÄTH Automobiltechnik bruger Mercedes-Benz ML 63 AMG som udgangspunkt. Den har en 6,2-liters håndbygget benzinmotor med 510 hk og 630 Nm.

De skiller den ad, monterer nye indsugningskanaler, større ventiler og en knastaksel med en mere sportslig karakteristik. Her er ny udstødningsmanifold, to nye katalysatorer og nyt luftfilter. Stemplerne erstattes med smedede stempler, der garanterer stabilitet ved høje omdrejningstal. Hele tuningen koster 17.850 euro plus 1.785 euro for monteringen, ialt ca. 150.000 kr.

Resultatet er en 6,3-liters V8-motor med 585 hk og et moment på 690 Nm.

Bilen har en køreklar vægt på 2.310 kg, så for at forhindre, at den går i kredsløb om Jorden, er her hækspoiler, forstærkede 8-stemplers bremser med 380 mm skiver og Dunlop-dæk i 265/35 ZR 22 for og 305/30 ZR 22 bag.

0-100-tiden angives til 4,5 sek., mens bilbyggeren oplyser, at vindmodstanden forhindrer bilen i at passere de 300 km/t. 

En ML 63 AMG koster 2.197.000 kr. på danske plader, så med tuning, dæk, bremser og aero-kit skal du regne med en samlet pris på omkring 2,5 mio. kr. for VÄTH-udgaven.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...