Hos Brabus har de altid været glade for hestekræfter, så da de fik en E-klasse Coupé ind af dørene, blev det diskuteret, hvad man skulle gøre ved den for at peppe tingene lidt op. Resultatet var at lægge V12-biturbomotoren fra Mercedes-Benz S600 ned i motorrummet.
Motoren er oprindeligt på 5,5 liter, men er boret op til 6,3 liter og har fået ny krumtakaksel, større boringer og større stempler. Den har bevaret det oprindelige topstykke med tre ventiler pr. cylinder, der er optimeret til større flow af brændstof og luft, og mere sportslige knastaksler, men her er ny motorstyring. Den sikrer, at EU-reglerne for emission kan overholdes.
© bilmagasinet.dk
For at hæve ydelsen har Brabus designet et nyt luftindsugningsysstem i kulfiber, og har monteret fire intercoolere på de to turboladere. Udstødningsystemet er håndbygget i rustfrit stål og tillader større flow (og mere lyd) end standardsystemet på E-klasse Coupé.
Motoren yder 517 hk i standardudgaven af S600, men hos Brabus er ydelsen 788 hk ved 5.500 o/min. Momentet er elektronisk begrænset til 1.100 Nm for ikke at flå dæk og transmission fra hinanden.
Gearkassen er en 5-trins automatisk (Mercedes´ nye 8-trins aut.gear kan ikke klare de mange kræfter), og her er BRABUS-udviklet limited-slip differentiale på bagakslen.

© bilmagasinet.dk
Præstationerne er anstændige med en 0-100-tid på 3,7 sek., en 0-200-tid på 9,9 sek. og en 0-300-tid på 23,9 sek.
Af hensyn til andre trafikanter er topfarten begrænset til 350 km/t, men uden begrænser lover Brabus, at E V12 går over 370 km/t.
For at holde bilen på jorden er der udviklet et aerodynamisk highspeed-kit i kulfiber. Sporvidden er øget, og på grund af nye kofangere er totallængden øget med 60 mm. Dækkene er 19" fra Pirelli eller YOKOHAMA i 265/30 ZR 19 for og 285/30 ZR 19 bag, mens Brabus oplyser, at frihøjden kan justeres 35 mm og at dæmperne kan indstilles i 10 trin.
Forrest er her 12-stemplede calipre i aluminium og bremseskiver på 380 x 37 mm. Bagtil er der 6-stemplede calipre og skiver i 360 x 28 mm. Alle elektronisk sikkerhedssystemer som Brake Assist er bevaret fra E-Klasse.
Bilen kan indregistreres i Danmark, hvor prisen på danske plader er knap 11 mio. kr.

© bilmagasinet.dk