Vanvittigt: Over 600 heste i den nye E63 AMG S!

Troldmændene fra Affalterbach har tryllet enorme kræfter frem i den nye Mercedes-AMG E63 S – så mange, at den nu kun fås med firehjulstræk, for at tøjle kræfterne.

26. oktober 2016 af Mathias Brandt

Idag har Mercedes vist sin seneste vanvidskreation – den nye E63 AMG plus en endnu mere potent AMG S-variant – begge som sedan-udgaver. Tallene taler for sig selv! De to varianter er nu udelukkende udstyret med firehjulstræk, hvilket er ganske forståeligt, når man tager et kig på tallene bag. Begge biler drives af AMG’s 4-liters V8 med biturbo. Herfra ændrer tingene sig lidt.

Lad os starte med den “lille” AMG’er. Den sender 571 hk og et imponerende moment på 650 Nm direkte ned i asfalten gennem en 9-trins automatgearkasse. Takket være firehjulstræk, er den i stand til at klare 0-100 km/t på 3,5 sek. I vanlig tysk stil er topfarten begrænset til 250 km/t, men Mercedes tilbyder en særlig AMG Driver’s pakke, som hæver begrænseren til 300 km/t.

Den endnu vildere E63 AMG S leverer intet mindre end 612 hk og et kraftfuld moment på 750 Nm., som formår at flytte knap 2 ton fra 0-100 km/t på 3,4 sek., hvilket kun er 0,1 sekund hurtigere fra 0-100 end den “lille” AMG. 

Som sagt fås de to varianter udelukkende med 4MATIC+ firehjulstræk. Takket være snedig teknik, kan kræfterne frit fordeles mellem for- og bagaksel. Overgangen fra baghjulstræk til firehjulstræk og tilbage igen sker ubemærket takket være et intelligent styresystem, som arbejder sammen med bilens differentialer.

Det gør bilens karakter meget alsidig. Når du skal hurtigt ud af lyskrydsene hjælper firehjulstrækket dig med at få overført alle kræfterne ned i asfalten. På en racerbane kan føreren så sætte bilen i drift-mode. Dette kan aktiveres i "Race"-køreindstillingen forudsat, at ESC’en er deaktiveret, og gearkassen er i manuel.

I denne indstilling sendes 100 pct. af kræfterne direkte til baghjulene, og det forbliver sådan, indtil føreren deaktiverer indstillingen. Indstillingen bliver standard i E63 AMG S. Launchcontrol er også blevet nemmere at tilkoble.

I de tidligere AMG-modeller, har det altid været lidt udfordrende at få bilen i lauchcontrol-mode. Men nu skal bilen bare sættes i Sport, Sport Plus eller RACE-indstillingen, før de optimale 0-100-tider kan opnås.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...