Mercedes S-klasse front forende byen

S-klasse fører sig frem med autoritet i midtbyen i Aarhus. Den lange udgave har en merpris på 100.000 kr.

© Steen Bachmann

Test: S-klassen er en limo med teknologiske overarme

Mercedes S-klasse fører sig frem med hightech teknologi og uovertruffen komfort, men den er noget overraskende ikke perfekt.

16. august 2021 af Steen Bachmann

Højteknologisk og luksuriøs

Den nye S-klasse stiller med et overvældende omfang af udstyr. Her er luft­affjedring og akustiske ruder som standard i alle varianter og high-end 3D-lyd fra Burmester, som kan opgraderes med lyd i stolene (123.059 kr.) – spar endelig de penge og køb i stedet firehjulsstyring (30.180 kr.), hvor baghjulene drejer med eller mod forhjulene efter behov. Det gør bilen mere manøvredygtig i et p-hus, hvor den drejer som en bil på fire og ikke fem en halv meter. Her er også hjælp til navigationen, hvor pile og ikoner på indersiden af forruden blander sig med virkeligheden – det fungerer super godt, mens hologram­effekten i skærmen med navigation virker som teknik for teknikkens skyld.

På motorvejen tværs over Fyn suser S-klasse afsted med en ret blød affjedring i Comfort, som aldrig bliver slasket. Bilen overholder selv fartgrænserne og går ned på 80 km/t ved vejarbejde i god tid, ligesom den er hurtig til at komme tilbage til 110 km/t. Den aktive vognbaneassistent hjælper nænsomt med at placere bilen, og man glider gennem landskabet bag akustiske to-lags ruder beskyttet af fornemmelsen af et digitalt styret skjold. Sådan skal det gøres.

Mercedes S-klasse bagsæde cognac whisky

Executive bagsæde med brunt læder og chaufførpakke koster 150.000 kr.

© Steen Bachmann

Dieselhakker med stil

Vi har tidligere testet en S 500 med V8-benzinmotor, men har her fat i en S 350 diesel, hvilket løfter et par øjenbryn en sen aften i midtbyen i Aarhus. Den 6-cylindrede række­motor med to turboer er stærk selv her i den mindste variant, og støjdæmpningen er fornem, men hvis man forventer eldrift eller V8-brøl og får dieselbrummen, kan det medføre forundrede passagerer.

Pointen med diesel i en bil af denne type er evnen til at tilbagelægge meget lange strækninger med høj fart. I min testuge med blandet og frisk kørsel nåede jeg et snit på 16,4 km/l, hvilket er vildt flot i betragtning af kampvægten på to ton, og at S 350 d Lang er angivet til 14,7 km/l. Tanken er på 65 liter, så en rækkevidde på 1.000 km er realistisk. 

Mercedes S-klasse interiør skærm teknologi

De to store skærme er ikke så elegant integreret som i forgængeren, men alt fungerer. 

© Steen Bachmann

En højteknologisk akilleshæl

Den nye S-klasse er komplet ­uanset motor, men to ting afholder den fra at være perfekt. Den første er Mercedes’ stemmestyring, som jeg efter 117 forsøg i forskellige testbiler er holdt op med at bruge, fordi jeg ikke gider flere modspørgsmål. Den anden er de nye fnidrede, berøringsfølsomme kontakter på rattet, der nu også har sneget sig ind i S-klasse, fordi alt skal være digitalt, og fordi de er billigere at producere. Gid man kunne købe sig fri for dem.

Hvad er dommen over Mercedes S350 D?

En magtfuld demonstration af hightech, hvor kun få detaljer koster på helhedsindtrykket.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Mercedes-Benz S350D Lang Aut.

  • Pris: 1.837.203 kr.

  • Pris (testbil): 2.071.722 kr.

  • Årlig afgift: 6.600 kr.

  • Ydelse: 286 hk og 600 Nm

  • Topfart: 250 km/t

  • 0-100 km/t: 6,4 sek.

  • Forbrug: 14,7 km/l

  • CO2-udslip: 178 g/km

  • L/B/H/akselafstand: 532/195/150/322 cm

  • Vægt/last/påhæng: 2.040/725/2.100 kg

  • Bagagerum: 540 liter

  • Dæk: 235/55R18

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...