Test: Mercedes E350 mangler to meget væsentlige ting

Søren Juul blev rimelig skuffet da han fyrede op i E350’erens kraftværk. Selvom den er udstyret med AMG-skørte og har 299 hk, var han ikke tilfreds. Læs hvorfor

26. december 2018 af Søren Juul

Lyder ikke som den skal

Efter et par dage, hvor valgkamps­opstemte og uduelige politikere og elbils­lobbyen har gejlet hinanden op til i ramme alvor at overveje et forbud mod salg af nye biler med brændstofmotorer allerede om 12 år, er der få ting, der kan dæmpe blodtrykket på en logisk tænkende benzinbilromantiker som jeg. 

Det skulle da lige være at få nøglen til en Mercedes-Benz, trykke på startknappen og lade øregangen smøre af den silkebløde nynnen fra en 6-cylindret maskine.

Men noget stemmer ikke, da testbilen vågner og får blus i de skarpe LED-forlygter. Der står “350” på bagsmækken, men udefra hakker den smukke E-klasse Coupé i tomgang næsten som en dieselbil. I kabinen er der dog behagelig stilhed, og når speederen trædes ned, giver det et skub i ryggen, som matcher en V-motor og retfærdiggør testbilens AMG-skørter.

Ude fra motorrummet lyder en lav Barry White-koncert, men én hvor der er skruet helt ned for bassen og op for diskanten. 

Du har gættet det: Der mangler to cylindre, og det er svært ikke at blive skuffet over motorlyden, når du sidder bag rattet af en eksklusiv coupé, der er iført sportslige skørter fra AMG og tigger om en hurtig tur på Autobahn eller en scenisk strækning på landet. 

Hurtigere end V6’eren

Den 2-liters rækkefirer med motorkode M264 er en brik i Mercedes’ kamp for at gøre benzinmotoren til et dydsmønster med mange gode år foran sig. Det er lykkedes glimrende. Trods sit lille slagvolumen yder den 299 hk og omtrent det samme som V6’eren i den forrige generation E 350 Coupé. Den havde 306 hk og et drejningsmomentet på 370 Nm. Det er vokset til 400 Nm, og 0-100 km/t tiden er barberet fra 6,2 til 5,9 sek.

Motoren er renset for turbotøven og leverer fyrige mellemaccelerationer, men du fristes til at skrue op for testbilens prima Burmester-anlæg, for motorlyden minder om noget fra en A-klasse og ikke en coupé, der koster tæt på en million kroner.  

E-Klasse med EQ boost

Et partikelfilter giver den frisk ånde, mens en starter, der også fungerer som generator, samler bremseenergi op til gavn for forbruget, der er forbedret lidt fra 14,5 til 14,7 km/l i forhold til den gamle V6’er. Systemet “EQ Boost” mikser benzin og strøm til en tiltalende cocktail, når først du har affundet dig med den lidt spæde motorlyd. 

Og det har en behagelig fordel: Igangsætning sker omgående, glidende og lydløst som i en elbil, og op til 2.500 o/min giver elmotoren benzinmotoren et tilskud kræfter på op til 13,5 hk og 150 Nm. Den høster også op til 12 kW energi, når der bremses, uden at det kan mærkes på måden, bilen bremser. Herligt. 

Gearkassen skuffer

Kræfterne sendes til baghjulene gennem en 9-trins automatgearkasse, der giver testens andet lunkne indtryk. Gearskiftene falder under belastning ofte ret klodset og uden den klasse og smidighed, som du forventer i en luksus-Mercedes. Jeg må nærstudere bilens medfølgende udstyrsliste for at konstatere, at testbilen er forsynet med en ægte automatgearkasse og ikke en dobbeltkoblingstransmission.

Her spotter jeg også prisen på testbilen, der samlet lander på over 1,1 mio. kroner inklusive den uundværlige AMG-pakke til 50.000 kr. og ditto Teknologi-pakke til samme pris med de digitale instrumenter og stort navigationsanlæg. 

Du kan få en E 450 4Matic til 988.880 kr., der kommer fremad med 367 hk og 500 Nm fra en velspindende V6-biturbomotor. Det er 132.400 kr. ekstra i forhold til en basis E 350, men så får du også en motor, der står mål med resten af bilens liebhaverkvaliteter.

Og 2030-forbuddet? Det kommer forhåbentlig ikke til at ske.

Mercedes-Benz E 350 Coupé aut. specifikationer

Pris 856.480 kr.  

Motor R4, 1.991 cm3, 16V, turbo

Ydelse 299 hk ved 5.800 o/min, 400 Nm ved 3.000 o/min

Topfart 250 km/t  

0-100 km/t 5,9 sek.

EU-miks 14,7 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.