Mercedes-AMG S63 4Matic+

Vi tog den nye Mercedes-AMG S 63 til Bornholm og tør godt garantere, at vi i de dage kørte rundt i øens absolut hurtigste bil.

© Bil Magasinet

Test: Mercedes-AMG S63 har identitetskrise

Luksuslimoen Mercedes-AMG S 63 er hurtigere end de fleste sportvogne og kører så godt, at du ikke nænner at overlade rattet til en chauffør.

29. januar 2019 af Mathias Brandt

Jeg nærmer mig betalingsanlægget på den svenske side af Øresundsbroen. Jeg er med vilje kørt lidt tidligere af sted mod Bornholmer-færgen, for jeg er sikker på, at jeg vil blive hevet ind til kontrol af de svenske toldere. Årsagen er ret simpel – der sidder en ung gut i en bil, som signalerer albansk gangster med bagagerummet fuld af ulovlige sager. Så det er med en vis kriller i maven og en gennemøvet forklaring, at jeg afleverer passene for min kæreste og jeg.

Den kvindelige tolder kigger ind i bilen med et venligt smil og siger “Tack, ha en bra resa”. Som en væddeløbshest, der bliver sluppet fri, sætter den gigantiske luksusflyder fra land væk fra tolderen. Speederen er langtfra i bund, men alligevel rammer jeg 110 km/t hurtigere end de fleste sportsvogne.

S63 AMG med 612 hk

Årsagen er simpel: Jeg kontrollerer 612 hk og 900 Nm med min højre fod. Takket være det nye 4Matic+ firehjulstræk har den absolut ingen problemer med at overføre alle kræfterne til asfalten. Ved siden af mig sidder min kæreste, hvis hurtigste biloplevelse indtil nu har været i min egen BMW Z3 Coupé. Hun er generelt ret uimponeret omkring biler, men accelerationen i S 63’eren, får hende alligevel til at spærre øjnene op og udbryder: “HOLD DA OP!!” Jeg vælger at tolke det som, at hun så småt kan begynde at se det fascinerende i biler. 

AMG-Performance rattet er ekstraudstyr til 9.753 kr., men det er småpenge i en S 63 AMG. 

Burde ikke kunne lade sig gøre

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ er fascinerende på alle ledder og kanter. Det virker fysisk umuligt, at en bil i den størrelse kan sendes af sted fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder – ja, du hørte rigtigt!

Men hvad, der er mindst ligeså imponerende, er, hvordan den opfører sig, når vejen begynder at svinge fra side til side. På denne tid af året er Bornholm ligeså forladt som BonBon-Land, og vejene ligger øde. Underlaget er tørt, og firehjulstrækket griber i asfalten, som kørte jeg på skinner – men jeg skal ikke undervurdere de 612 hk, der i momenter kan sende alle kræfterne til baghjulene – af den årsag, har jeg valgt at holde nallerne fra ESC-knappen.

Bremser til 161.373 kr

Et hurtigt kig ind bag de enorme fælge afslører et sæt guldfarvede bremsecalipre, der fortæller nørden, at denne bil er udstyret med keramiske bremser. Krydser du dem af på ekstraudstyrslisten, bliver du 161.373 kr. fattigere. Jeg skifter hurtigt fra speederen og hamrer bremsepedalen i bund for at undersøge, om de stopper ligeså hurtigt, som de tømmer din pengepung: Svaret er nemt, JA! Få sekunder efter holder jeg bomstille og har næsten formået at gøre mig selv køresyg. 

Keramiske bremser til Mercedes-AMG S 63 AMG

De enorme kera­miske bremse­skiver bag de store 20” alufælge er ekstra­udstyr til 161.373 kr.

Man vil ikke køres rundt i en S63 AMG

Selv om testbilen er den lange udgave med Executive bagsædepakke til 95.000 kr. har jeg på ingen som helst måde lyst til at bytte min plads bag rattet ud med bagsædet. En AMG står for mig som en bil, du har lyst til at køre og ikke blive kørt rundt i, hvilket får mig til at tænke: “Hvad vil den egentlig?” For de imponerende køreegenskaber imponerer kun, når du sidder bag rattet – jeg tør vædde på, at den travle direktør ikke vil synes om at angribe motorvejstilkørsler, som var det en racerbil, mens han ser til fra bagsædet.

Der vil en S 450 til 1,7 mio. kr. gøre et langt bedre arbejde – det er vel at mærke halvdelen af de 3,3 mio. kr., som S 63 starter fra. Problemet bliver endnu mere indlysende, når man kigger på en E 63 AMG S til 2,3 mio. kr. med samme 612 hestes-motor i en mindre og mere adræt indpakning.

Jeg vil sent glemme denne vanvids­maskine, men når prisen inklusive ekstraudstyr ender på 3,9 mio. kr., vil jeg næsten kunne få en S 450 og en E 63 AMG for de samme penge.

Natte-assistenten holder øje med de ting, du ikke selv kan se i mørket. Merprisen er 47.365 kr

Mercedes-AMG S63 4Matic+ specifikationer

Pris 3.255.695 kr.  

Motor V8, 3.982 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 612 hk ved 5.500 o/min, 900 Nm ved 2.750 o/min

Topfart 250 km/t  

0-100 km/t 3,5 sek.

EU-miks 11,2 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.