Mercedes-Benz EQV
Mercedes-Benz EQV

Skal du bruge en stor bil? Så tjek Mercedes nye luksus-minibus

Med op til otte sæder og en rækkevidde på godt 400 km er Mercedes EQV et bud på elbilen til storfamilien med et solidt bilbudget

25. august 2019 af Steen Bachmann


Mercedes-Benz fortsætter elbil-offensiven med deres første eldrevne minibus. Vi så konceptbilen i Genève i marts, der mindede temmelig meget om den netop faceliftede V-klasse, og nu er EQV klar til at gå i produktion. 

Dieselmotoren og dens gearkasse er erstattet af en elmotor og et lithiumbatteri på 90 kWh. Det giver en rækkevidde på op til 405 km i WLTP-normen. Med en 50 kW hurtiglader tager det mindre end en time at lade batteriet fra 10 – til 80 pct.

Mercedes-Benz EQV
Mercedes-Benz EQV

Minibussen EQC fås med seks, syv eller otte sæder, som kan flyttes og drejes efter behov. Den fås i to karrosserilængder. Standardversionen måler 514 cm og har en akselafstand på 320 cm, mens den lange version er 532 cm lang og har 343 cm mellem akslerne.

EQC har fire niveauer af 'motorbremse'

Bilen trækker på forhjulene, og motoren, som er monteret i bilens front, leverer 150 kW (201 hk) og et drejningsmoment på 362 Nm. Lithumbatteriet er placeret i bunden og topfarten er begrænset til 160 km/t.

Som det kendes fra SUV'en EQC, som du kan læse vores første indtryk af her, kan føreren vælge fire niveauer af rekuperering – altså hvor meget, bilen skal 'motorbremse' og dermed sænke hastigheden – når du slipper speederen. 

I motorvejsprogrammet ruller bilen i friløb, når speederen slippes, mens den i byprogram bremser kraftigt, når føreren letter på speederen. Sidstnævnte gør det i praksis unødvendigt at benytte bremsepedalen i andet end nødstilfælde. 

I auto-tilstand vælger bilen selv niveauet baseret på data fra vejskilte, navigation og bilens egen radar og kameraer.

Mercedes-Benz EQV
Mercedes-Benz EQV

Opladning til 80 pct. på under en time

Ladestikket er placeret i kofangeren foran som i EQC og har stik til hurtigladere (CCS).

Når der lades i hjemmelader, anvendes bilens indbyggede oplader på 11 kW, og her kan en fuld opladning klares på omkring 10 timer. 

Med lynladning fra eksempelvis IONTY-netværket kan EQV lade med en effekt på op til 110 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet fra 10 – 80 pct. på under en time.

Mercedes har dermed valgt samme maksimale ladehastighed som i ECQ, mens konkurrenter som Tesla og Audi kører med væsentligt hurtigere lademuligheder.

Mercedes-Benz EQV
Mercedes-Benz EQV


Som en del af standardudstyret har EQV Mercedes-Benz’ stemmestyrede infotainmentsystem MBUX – Mercedes-Benz User Experience. 

Systemet holder blandt meget andet føreren opdateret med ladestatus, energiforbrug og estimeret rækkevidde. Navigationssystemet er desuden i stand til at planlægge en optimal rute, der tager højde for ladestationer undervejs, ligesom det er muligt at vælge den mest energibesparende rute. 

Når bilen er tilsluttet ladestrøm, er det muligt at indstille den estimerede afgangstid, så kabinen på forhånd enten varmes op eller køles ned inden afgang. 

Priser og præcis lanceringsdato herhjemme kendes endnu ikke.

Mercedes-Benz EQV
Mercedes-Benz EQV

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.