© Søren Juul

På tur til Vestkysten i mægtige Mercedes-AMG S65 Coupé

Elbilerne stormer frem, men der går lang tid, før de kan vække varme følelser som en slumrende V12-motor i Mercedes’ ypperste luksuscoupé.

30. oktober 2019 af Søren Juul

Tirpitz-bunkeren ved Blåvand i Vestjylland har nok hørt sin del af 12-cylindrede Mercedes-motorer, da den blev bygget i 1944. 75 år senere kommer brølet ikke længere fra en Messerschmitt på himlen, men i stedet fra en AMG S 65 Coupé placeret på landjorden.

Tyskerne har en rig historik, når det kommer til at bygge V12-motorer. Den sidste fra tyske AMG er en håndbygget 6,0-liters biturbomotor med 630 hk og et drejningsmoment så voldsomt, at en gammel 7-trins automatgearkasse er kaldt ind for at håndtere de 1.000 Nm.

Som Anders Richter bemærkede, da han testede cabriolet-udgaven i USA (BM1903), lever V12’eren på lånt tid. Så jeg har taget coupéen med ud på en sidste tur til Jylland. 

Mercedes-AMG S65 Coupé side

Mercedes-AMG S65 Coupé set i profil foran Tirpitz-bunkeren ved Blåvand. 

© Søren Juul
Mercedes-AMG S65 Coupé motor

Det håndbyggede kraftværk er signeret af AMG-teknikeren og pakket væk under et skjold. 

© Søren Juul

Bygget på fundament af ministerbil

Det er herligt dekadent at bygge en sportscoupé på fundamentet af en ministerbil. De 2,2 ton S-klasse med to døre er ikke sat i verden for at æde sving. I stedet erobrer den først dit hjerte med sine lange proportioner. Dernæst gør dens komfort dig i stand til erobre kontinenter. Du kan køre 500 km i streg uden at blive det mindste træt. 

Mercedes-AMG S65 Coupé

Kæmpen S65 Coupé er lidt af en håndfuld på små, snævre landeveje med sine 630 hk og 1000 Nm til baghjulene. Dermed ikke sagt, at den er kedelig. 

© Søren Juul
interiør Mercedes-AMG S65

Kabinen er en magtdemonstration af Mercedes' ypperste håndværk og teknik. Selv instrumentpanelet er svøbt ind i læder. 

© Søren Juul

Forlygter med Swarovski-krystaller

Jeg bruger evigheder på at finjustere lædersæderne, der kan varme, køle og massere. Bagefter leger jeg med bilens arsenal af kameraer, der gør det til en smal sag at navigere flagskibet rundt. Der er intet sparet på testbilen, der bl.a. er udstyret med forlygter monteret med Swarovski-krystaller til 65.000 kr. Jeg havde brugt pengene på højoktan i stedet, for S 65 suger godt i tanken. Med nøjsomhed kan V12'eren lokkes til at køre 7 km/l. 
Forlygte Mercedes-AMG S65 Coupe

Har du 65.000 kr, der brænder i lommen, kan du få forlygter med Swarovski-krystaller til din S65'er. 

© Søren Juul

V8'eren er hurtigere, men...

Mindste variant af S-klasse Coupé har 367 hk og seks cylindre. Når AMG bliver involveret, kommer den med en V8 med 612 hk og firehjulstræk i S 63, som klemmer 0-100 km/t ned på 3,5 sek. Topmodellen er denne S 65 med V12-biturbo. Ja, den er tungere og langsommere, men den har mere klasse.

Ved opstart brøler den som en såret bjørn, men rabalderet dæmpes til en nynnen, når døren smækker i. Træd på speederen, hvorefter baghjul og ESC-systemet indgår en pagt om at overføre kræfterne til asfalten uden røg.
  
Det er først, når du runder 100 km/t, at du fatter, hvilket monster, du har sluppet fri. På Autobahn stormer S 65 frem, indtil topfartsbegrænseren sætter ind ved 250 km/t. Er det ikke nok, kan du lægge 17.418 kr. for AMG Driver-pakke og få den hævet til 300 km/t.

fælge og bremser Mercedes-AMG S65 Coupé

Testbilen er forsynet med effektive kulfiberkeramiske bremser til den nette sum af 161.373 kr. 

© Søren Juul

V12’eren slumrer forførende, når du cruiser, mens undervognen gør sig umage med ikke at ulejlige passagerer med støj eller ujævnheder. Køreoplevelsen er lidt distanceret, men det virker helt ligegyldigt, når du kører mod solnedgangen med tolv cylindre ude foran. 

Artiklen blev bragt første gang i Maj-nummeret af Bil Magasinet (nr. 1905), som udkom 11. april 2019. 

Mercedes-AMG S65 AMG Coupé specifikationer

Pris 4.589.680 kr.
Motor V12, 5.980 cm3, 48V, biturbo
Ydelse 630 hk ved 4.800 o/min 1000 Nm ved 2.300 o/min
Topfart 250 km/t (300 km/t på bestilling)
0-100 km/t 4,1 sek.
EU-miks (NEDC2) 7,0 km/l

Mercedes-AMG S65 Coupé bagfra

Vi fik tilladelse til at snige S 65 ind foran den gamle Tirpitz-bunker ved Blåvand, der i dag fungerer som et flot museum, der er et besøg værd. 

© Søren Juul

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...