Den imponerende historie om rekordbilen Mercedes-Benz C11

Med C111 viste Mercedes allerede i 1970’erne vejen frem for brugen af diesel i sportsvogne.

22. august 2018 af Steen Bachmann

I slutningen af 1960’erne byggede Mercedes-Benz en superbil som rullende testlaboratorium. C111 havde Wankel-motor med tre rotorer og 280 hk, og blev også brugt til at forske i nye compound-typer af dæk, nye multilink-hjulophæng, antidyk-funktion på forakslen, lavere vindmodstand og brug af plastikbaserede komponenter i karrosseriet for at spare vægt.

Den første prototype var den gule bil på billederne her, der blev præsenteret på IAA-udstillingen i Franfurt i 1969 og havde en topfart på 260 km/t. Året efter fik den fire rotorer og topfart på 300 km/t, men oliekrisen i 1973 satte en stopper for den tørstige Wankel-motor, og derfor gik de over til diesel.

I første omgang hev de Wankel-motoren ud, tog den 5-cyl. diesel­motor fra en 300D, monterede en Garrett turbolader, hentede 190 hk ud af den og satte 16 verdensrekorder i juni 1976 på den dengang helt nye Nardo-bane i Italien. 

C 111 Mk. III (den grå bil bagest med hajfinnen) havde længere akselafstand og lavere vindmodstand, og kl. 00.00 den 30. april 1978 startede et team af fabrikskørere den 3-liters dieselmotor på Nardo-banen.

C111 var konstrueret til to personer, men i rekordbilen fra 1978 var passagersædet optaget af radioudstyr og ekstra vandkøling til den store turbolader. Den enlige turbolader opererede med 130.000 o/min og medvirkede til en ydelse på 230 hk, hvilket gav en topfart på 325 km/t. På grund af en ekstremt høj gearing skulle bilen bruge en hel omgang på den 12,66 km lange bane for at nå topfarten, og i løbet af natten blev rekordforsøget afbrudt af en punktering.

Teamet begyndte forfra med reservebilen, der viste sig at være endnu hurtigere, og kørte 67 omgange i stedet for 63 på en tankfuld.

Efter 12 timers fejlfri highspeed-kørsel havde C111 sat ni officielle verdensrekorder for dieselbiler, og havde brugt under 16 liter diesel pr. 100 km. Det svarer til 6,25 km/l med en snithastighed på over 300 km/t.

Efterfølgeren fik en opboret version af Mercedes’ 4,5-liters V8-benzinmotor med to turboladere og 500 hk. Den satte rekord for hurtigste topfart med 403,978 km/t den 5. maj 1979.  

Rekorder – snithastighed

Mercedes C111 mk III 1978

100 km 316,484 km/t

500 km 321,860 km/t

1000 km 318,308 km/t

1 time 321,843 km/t

6 timer 317,976 km/t

12 timer 314,463 km/t

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.