© bilmagasinet.dk

Race på Carlsberg: Mercedes SLS AMG

Mågevingen demonstrerer fortryllende balance og indstyring på Laguna Sega-banen

8. april 2010 af Steen Bachmann


Der kommer ikke mindre end to stk. Mercedes-Benz SLS AMG til Biler og Racing 2010 på Carlsberg i Valby i weekenden.  

Det skriver Bil Magasinet:

AMG har skruet så meget på den 6,2-liters V8’er, at de har givet den et helt nyt serienummer. Her er lettere stempler, revideret indsugning og udstødning og tørsumpsmøring. Det sidste for, at AMG har kunnet montere motoren lavere og længere bag ved ­frontakslen til glæde for vægtfordelingen. Alt i alt giver ændringerne flere kræfter. 571 hk ved 6.800 o/min og 660 Nm ved 4.750 o/min. Det sender bilen op til en elektronisk begrænset topfart på 317 km/t.

Der er ingen restriktion på den heftige acceleration, og 100 km/t nås på blot 3,8 sekunder. Nå ja, og så er den faktisk heller ikke så slem ved miljøet. 308 g CO2/km er da helt respektabelt. Hvis du virkelig gerne vil have en grøn SLS, må du vente på den el-version, som AMG barsler med...

Miljø er dog det sidste, jeg tænker på, her midt i Corkscrew-svinget. Jeg har haft hele morgenen til at lære bilen at kende på vejene omkring Laguna Seca, og den har allerede mere end overbevist mig med sin ubesværede acceleration og direkte styretøj. Kun de allermest grove veje er en udfordring for bilen, men det er den pris, man må betale for den kontrol, den leverer på bedre veje.

Som her på banen. Laguna Seca er lidt af en udfordring, ikke kun for mine egne evner bag rattet, men også for SLS’en. En udfordring, bilen tilsyneladende nyder til fulde. Det overskud, den udviser, minder ikke om nogen anden Mercedes-Benz, jeg har kørt før, og det skyldes i høj grad styringen. Her er absolut intet slør, ingen slaphed. Ethvert input fra mig går direkte i forhjulene.

Følingen er også ­perfekt. Styretøjet er godt vægtet, og man styrer mod apex i svinget med usvigelig ­sikkerhed. Der er ikke den der følelse af over-motorisering, der ellers kendetegner det, der er kørt ud af AMG’s garage. Karrosseriet og motoren arbejder perfekt sammen i stedet for at kæmpe mod hinanden om, hvem der skal have magten.

Kilde: Bil Magasinet januar 2010

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...