© bilmagasinet.dk

Premiere: Mercedes´ nye gangsterbil

Den nye generation af den 4-dørs coupé CLS debuterer i Paris i næste måned

23. august 2010 af Steen Bachmann


Den nye generation af Mercedes-Benz´ gangsterbil CLS får premiere på udstillingen i Paris 2. oktober. Den har været ventet med spænding, forbi den viser mærkets kommende designstil, og en konceptbil, der så ud som om, karrossen var smeltet ned over hjulene, så vi med egne øjne i Frankfurt i oktober 2009.

"Den nye CLS viser vejen fremad for Mercedes-Benz´ design. Det er fremtidens design, men den er inspireret af den stilfulde, raffinerede sportiness, der altid har kendetegnet Mercedes´coupéer," siger Professor Gorden Wagener, designchef for Mercedes-Benz.

Exterior: klassisk coupé-styling med markant front
CLS 2011 har lang fronthjelm, smalle vinduer med rammeløse døre og en blød, buet overgang fra tag til bagsmæk. Selv om originalen fra 2003 stadig vækker opsigt, har man valgt at tegne et helt nyt design, og der er ingen designmæssige ligheder.

Fronten er nært beslægtet med Mercedes-Benz SLS AMG, og for at give dramatisk effekt er kølergrillen ikke integreret i hjelmen, men fremstår separat. Grillen er domineret af den store Mercedes-Benz stjerne, og de massive luftindtag til motoren skal ifølge designerne give et atletisk udtryk.

Forlygterne er af LED-typen og de første af denne type med aktivt kurvelys (lyset peger i den retning, du drejer rattet). Lygtehuset er delt i tre lag: det øverste har LED-blinklys, det midterste køre- og nærlys, og det nederste langt lys og nightview-funktioner (et system med ultrarødt lys, der er i stand til at opfange objekter og genstande på kørebanen før det menneskelige øje). I alt er der 71 dioder i hver forlygte. Baglygterne er ligeledes af LED-typen.

© bilmagasinet.dk

Håndsyede syninger
I kabinen noterer vi også en ny designstil for Mercedes-Benz. Her er cockpit, der smyger sig rundt om føreren, og en høj, ubrudt linje fra dør over instrumentbord til dør. Kabinen kan udstyres med fem farver, fem design af trim og tre læderkvaliteter.

Detaljer, der skal appelere til købere af luksusbiler, omfatter håndsyede syninger i stolene, på instrumentbordet og en særlig præserveringsteknik til læderet, der sikrer, at det bevarer sin nuance of form uanset belastning. Læderet er 1,6 milimeter tykt semi-anilin, hvilket er den næstfineste kvalitet, der findes.

Motorprogram og specifikationer følger senere.

© bilmagasinet.dk

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...