Mercedes-Benz EQC 400 4Matic må køre ind i det indre Oslo uden at betale trængselsafgift som almindelige biler.

© S. Bachmann

Bil Magasinet kører ny Mercedes-elbil: "Noget af det bedste, de har lavet i mange år"

Den batteridrevne Mercedes EQC vil i fremtiden blive husket som en af vigtigste modeller i koncernens 133-årige historie. Lever den op til hypen? Ja, absolut

22. maj 2019 af Steen Bachmann

HVOR

Bil Magasinet er inviteret til den internationale pressepræsentation af Mercedes-Benz EQC, der foregår i Oslo. Det er 10 grader, og vi kører i indre by, og på lande- og motorveje omkring den norske hovedstad.

HVAD

EQC er den første af 10 modeller i en ny modelfamilie. EQ står for 'Electric Intelligence' (at bruge teknologien på en smart måde), mens C'et angiver, at bilen er på størrelse med en GLC, altså en mellemstor SUV.

Navnet er Mercedes-Benz EQC 400 Matic, og der kommer én variant til Danmark. Det er en crossover med fem døre, fem sæder, stor elbagklap, en elmotor på hver aksel og et lithum-ion batteri i bunden. Firehjulstræk og luftaffjedring er standard, og her er ingen gearkasse – elmotorerne trækker direkte på hver sin aksel. EQC fås kun som elbil.

Modellen bygges hos Mercedes-Benz i Bremen på samme samlebånd som GLC, GLC Coupé og C-klasse, men er baseret på en nyudviklet platform til elbiler og har kun få dele til fælles med sine fossildrevne søskende. 

Størrelsesmæssigt minder EQC mest om GLC. De har samme akselafstand, men er baseret på to forskellige platforme.

© S. Bachmann

HVILKEN MOTOR

Her er en elmotor på forakslen og én på bagakslen. I almindelig kørsel bruger man den forreste, fordi det er mest økonomisk – ved dynamisk kørsel bruger man mest den bagerste, fordi det giver bedst vejgreb.

Systemet overfører trinløst kræfter mellem de to aksler på millisekunder, så kræfterne sendes derhen, hvor der er mest vejgreb.

Motorerne drives af et batteri på 80 kWh, der vejer 695 kg og bor i bunden af bilen beskyttet af en ramme af højstyrkestål. Det har intelligent temperaturstyring for at sænke ladetiden og øge holdbarheden.

De to motorer yder maksimalt 408 hk og et moment på 760 Nm.

HVAD MED STRØM?

Mercedes er ikke firstmover på området, men koncentrerer sig om at bygge elbiler til den infrastruktur, der eksisterer i dag.

På de nye DC-hurtigladere kan batteriet lades med op til 110 kW, mens Audi e-tron lader op til 150 kW og Tesla er på vej mod 250 kW. 20-80 pct. opladning tager omkring 40 minutter.

I en hjemmelader på 7,4 kW (AC) kan EQC kun lade med en fase, hvorfor det vil tage op mod 10 timer at gå fra 10 til 80 pct.

Der loves senere opgraderinger for begge typer af strøm.

De to 10,3" skærme er lånt fra E-klasse, mens designet er unikt for EQC. Ventilationsdyserne er inspireret af bundkortet på en pc.

© Dirk Weydenmeyer

KAN DEN FLYTTE SIG?

Ja, det må man sige. 0-100-tiden er 5,1 sekunder, mens topfarten er begrænset til 180 km/t.

Som det også er tilfældet med Audi e-tron går Mercedes dog mere op i effektivitet end rå performance – vil du have performance, har de andre modeller som for eksempel AMG GT i programmet.

Effektiviteten optimeres gennem intelligent styring af energien fra batteriet og fem indstillinger af bilens 'motorbremse' (rekupering), altså evnen til at samle strøm op fra nedbremsninger.

Det kan styres manuelt med flapper bag rattet, og giver faktisk mening, når man har vænnet sig til at løfte speederen frem til et vejkryds i stedet for at træde på bremsepedalen. 

HVILKET UDSTYR

Standardudstyret er omfattende med LED-lygter med aut. op/ned-blænd, 18" alu med dæk med lav rullemodstand, navigation, firehjulstræk, trinløs transmission, luftaffjedring og meget mere. Se udstyret i vores gennemgang her.

Elektrisk betjent anhængertræk må trække op til 1.800 kg.

HVAD KOSTER DEN

Den koster 678.990 kr., og det er en skarp pris i Danmark på grund af de høje afgifter på fossilbiler og midlertidigt lave afgifter på elbiler.

En tilsvarende udstyret, dieseldrevet GLC 220 d med automatgear, firehjulstræk, luftundervogn og digitale instrumenter koster ca. 810.000 kr. - for en bil med mindre end halvt så mange hestekræfter.

HVORDAN KØRER DEN

Det får du alt at vide om i et kommende nummer af Bil Magasinet!

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...