Vi kører den nye Mercedes E-klasse, som er langt mindre morfar end nogensinde

Mercedes E-klasse er blevet yngre at se på og mere lækker at køre i. Vi griber nøglerne til den nyeste generation og giver dig her den nødvendige information.

12. august 2020 af Søren Juul

Hvad er det for en bil? 

Du ser på den seneste aftapning af den store, klassiske sedan, som Mercedes har lavet i 67 år. Den seneste generation af E-klassen kom i 2016 og nu har den fået et ansigtsløft midt i livet, der effektivt høvler år af dåbsattesten. Nu ser den mere ungdommelig både ud- og indvendigt.  

Den faceliftede Mercedes-Benz E-klasse.

© Søren Juul

Seriøst? E-klassen har da grå stænk i frisuren

Rooolig nu! Vi har haft fingre i en tysk fabriksbil udstyret med den klassiske Mercedes-stjerne ovenpå snuden og en kølergrill med vandrette lameller, som rigtig nok ser ret konservativ ud. Dén udstyrslinje føres ikke i Danmark, hvor E-klassen fører sig stolt frem med en mere sporty front med stjernen placeret nede i grillen - og muskuløse "powerdomes" i motorhjelmen. Der er også kommet nye forlygter, som det sig hører til ved et facelift. 

Skråt bagfra står det tydeligt, at E-klassen har drukket af ungdommens kilde. Nye wrap-around LED baglygter, der breder sig vandret ind over bagklappen, giver modellen et mere dynamisk og muskuløst look. 

© Søren Juul

Hvad er det nye i E-klassens kabine?

Det første dine øjne fanger, er det nye rat med en enorm Mercedes-stjerne som nav. Det kan se overvældende ud på billeder, men virker helt rigtigt dimensioneret i praksis. Det er forsynet med nye "digitaliserede" knapper i stedet for klassiske analoge, som er nemmere at overskue og betjene. 

En anden nyhed er en ny generation af Mercedes MBUX infotainementsystem, der som standard vises på et "wide screen cockpit" bestående af to store 12,3" skærme med skarp grafik. Skærmen i midten er nu trykfølsom. Ellers er alt ved det gamle, men finishen og materialerne virker udsøgte som aldrig før. Testbilen føles med sit Burmester-anlæg og komfortable lædersæder som en let krympet S-klasse.

© Søren Juul

Er der noget nyt i motorrummet?

Som før faceliftet fås E-klassen med benzin eller dieselmotorer med 4, 6 – eller 8 cylindre i den allermest vanvittige AMG-variant 63, som vi stadig har til gode at få specifikationer på.

Der er også et par interessante opladningshybrider, der kan køre op til 49 km på el alene leveret af et 13,5 kWh batteri i bagagerummet. 

De elektrificerede varianter har importøren store forventninger til, skønt halvdelen af alle E-klasse i denne generation blev solgt med den 194 hk stærke dieselmotor i E 220d varianten.   

En nyhed er dog opdatering af den 4-cylindrede OM654 2,0 liters dieselmotor, der kommer som 300 d med 265 hk og 500 Nm til oktober. 

© Søren Juul

Er der andre E-klasse nyheder? 

Ja, importøren har gjort førerassistent-pakken standard, så E-klassen kommer altid med en avanceret adaptiv fartpilot med køassistent, aktiv vejbaneassistent, advarsel for krydsede trafik og overvågning af blinde vinkler. 

E-klassen kommer i fire designlinjer: Avantgarde, AMG/Avantgarde, AMG og All-Terrain. Det er for kedeligt at remse alt indholdet i dem op, men vi AMG-linjen virker som et rigtig godt køb til 50.000 kr. For pengene får din E-klasse AMG skørter udvendigt, 19” fælge, sportsbremser, AMG interiør, kunstlæder/sort mikrofiber betræk, kunstlæder på instrumentbordet og AMG sportrat. 

© Daimler

Hvordan kører den nye E-klasse?

Vi har kørt en kort tur i en 300 d med den nye, opdaterede dieselmotor med 265 hk. Den spiller imponernede med musklerne som en 6-cylindret dieselmotor, men ikke kommer med samme smidighed og bløde motorgang som du får i en stor kværn. 

 Dén følelse af raffinement tilsat endnu flere kræfter bliver til gengæld leveret flot af plug-in hybriden E 300 de, der parrer den 194 hk dieselmotor fra E 220 d med 122 elektrisk heste. Kombinationen sørger for en limousineagtig igangsætning og et solidt boost, når der accelereres. Det bliver svært at argumentere for en E 220 d, for merprisen på opladningshybriden er 15.000 kr. Til gengæld tager batteriet en del plads i bagagerummet. 

Batteriet optager en del plads i bagagerummet på en E-klasse sedan opladningshybrid. 

Skal det være vildt, så vent på AMG-varianterne

Den testede E 300 de suser desuden stille og retningsstabilt afsted på motorvejen med luftpudebåds komfort. Vi serverer den også et par sving, som den tager i fuld kontrol, men den virker mere interesseret i at cruise yndefuldt afsted. Du skal nok se dig rundt andre steder i klassen for firmabiler, hvis du har svingdynamik som højeste prioritet. Eller vente på fuldblods-modellerne fra AMG...   

Premiere og priser på Mercedes E-klasse?

Den nye E-klasse har dansk premiere den 22. august. Priserne kan du se nedenfor. Læs den fulde test af Mercedes E 300 de i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Danske priser Mercedes-Benz E-klasse (12. august 2020)

Diesel & diesel opladningshybrid

  • E 220 d Advantage, 194 hk 614.900 kr.
  • E 300 de Advantage, 194 hk + 122 hk 629.900 kr.
  • E 400 d 4Matic Advantage, 330 hk 824.900 kr.

Benzin & benzin opladningshybrid

  • E 200 Advantage, 197 hk 614.900 kr.
  • E 300 Advantage, 258 hk 624.900 kr.
  • E 300 e Advantage, 211 hk + 122 hk 629.900 kr.
  • E 450 4Matic Advantage, 367 hk 824.900 kr.
  • E 53 AMG 4 Matic+ 435 hk ikke prissat
  • E 63 AMG ikke prissat
  • Merpris stationcar: +35.000 kr.

All-Terrain varianter (kun som stationcar)

  • E 220 d 4Matic 699.900 kr.
  • E 400 d 4Matic 874.900 kr.
  • E 450 4Matic 874.900 kr.
  • Beskatningsgrundlaget starter ved 499.998 kr. for E 200 og E 220 d. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...