Ny faceliftet Mercedes-benz c-klasse forfra

Ny Mercedes C-Klasse med 1,5-liters motor er rigeligt

Den næstmindste variant af den faceliftede Mercedes C-klasse har en ny 1,5-liters benziner med mild-hybrid, som gør det overraskende godt. Læs hele testen her

10. januar 2019 af Anders Richter

Hvis du går i den tro, at større altid er bedre, når det kommer til biler, har Mercedes nu beviset på, at det ikke er korrekt. Den tyske fabrik har netop faceliftet storsællerten C-klasse, og i den forbindelse er der kommet en ny motor under hjelmen. 

Maskinen er en 4-cylindret motor på 1,5 liter, som er udstyret med en twinscroll-turbo og et mildhybrid-system på 48 volt.

Jeg når lige at tænke, at 1,5 liter er alt for lidt i en C-klasse, inden jeg får drejet nøglen og sat kursen fra Frederiksberg og mod Nationalpark Thy i den anden ende af landet. Jeg finder hurtigt ud af, at 1,5 liter er alt rigeligt i tyskeren.

Ny faceliftet Mercedes-benz c-klasse baglyfter

EQ-boost i C-klasse

Det 48 volts mildhybrid-system er ikke noget, du lægger synderligt mærke til på vej ud af storbyen. Mercedes kalder det EQ Boost, og det er groft sagt en stor generator, der er monteret på motoren. Tanken er, at den skal hjælpe med at levere et skud kræfter i den tid, det tager for turboen at komme i sving.

I de digitale instrumenter kan du erstatte omdrejningstælleren med andre informationer. Gør du det, bemærker du ikke engang, at motoren falder i søvn, når du coaster, mens det går nedad bakke på motorvejen.

Og netop motorvejen er helt klart dér, hvor C-klassen har sin største styrke. Ved de lave omdrejninger i bykørsel kan motoren godt være lidt hård i sin motorgang, og lydsporet er ikke noget at prale af. På motorvejen mærker du dog ikke noget til maskineriet. 

Det 9-trins automatgear lader omdrejningerne falde til et yderst komfortabelt niveau. Skal du på langtur, er C-klassen helt perfekt, og selv om dette er den næstmindste variant, kan de 184 hk sagtens holde en høj snitfart.

Ny faceliftet Mercedes-benz c-klasse kabine

Faceliftet C-Klasse opleves ikke meget anderledes

Mercedes siger selv, at de har skiftet over 6.500 komponenter med det seneste facelift. Det kan meget vel være, men det er ikke nogle af de store ting i kabinen, der er blevet pillet ved. Instrumentbord og stole ligner sig selv, men det gør ikke noget, for det funker bare.

Det officielle forbrugstal for en C 200 lyder på 16,4 km/l, og det er ikke et tal grebet ud af den blå luft. På motorvejen kunne vi ikke helt nå derop, men ved landevejskørsel kunne vi godt nå det opgivne forbrugstal uden problemer.

Vel ankommet i Thy står det klart, at C-klassen er en fantastisk rejsevogn, og den nye motor hjælper helt klart med at give et forbrugstal, der vil give mening frem over. Det er samtidig også et forbrug, som vil gøre, at en benziner i mange tilfælde vil give mere mening end en dieselvariant af C-klassen.

Står du og skal have ny bil i den eksklusive ende af firmabilsklassen, er C 200 helt klart værd at overveje. Har du en ikke faceliftet C-klasse, kan du dog godt beholde den lidt endnu. 

Mercedes-benz C 200 sedan aut. specifikationer

Pris 493.000 kr.  

Motor R4, 1.497 cm3, 16V, turbo + el

Ydelse 184 hk ved 5.800 o/min, 280 Nm ved 3.000 o/min

Topfart 239 km/t  

0-100 km/t 7,7 sek.

EU-miks 16,4 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.