Mercedes EQXX


© Mercedes-Benz

Koncept fra Stuttgart: Nu vil Mercedes også køre 1.000 km på en opladning

Mercedes slutter sig med en helt ny konceptbil til den eksklusive klub af fabrikanter, der snart kan tilbyde 1.000 km i rækkevidde

3. januar 2022 af Frederik Hauschildt

Mød Mercedes VISION EQXX

En ny laber konceptbil fra Mercedes' EQ-afdeling skal forme den fremtid, som mærket fra Stuttgart går i møde i de kommende år. Teknologisk er den selv den ellers ikke uimponerende EQS overlegen: Blandt løfterne er en rækkevidde på 1.000 km, og en strømeffektivitet på ca. 10 km/kWh.

Vision EQXX slutter sig til en række ambitiøse konceptbiler fra blandt andre VAG-koncernen, der hver især lover noget særdeles imponerende. Blandt andre findes VW's Project Trinity, der lover en ladehastighed, der tangerer en benzinstander. Der kan også nævnes det nye, elektriske bilmærke, Nio, der lover et solid-state-batteri og dermed en rækkevidde på 1.000 km.

Mercedes-Benz EQXX Vision bagfra mørkt lokale lys reflektion
Med en luftmodstand

på bare 1,7 Cw, er EQXX endnu mere luftglat end den mest luftglatte produktionsbil, EQS.

© Mercedes-Benz

Skal være gloriebil for ny platform

Den imponerende EQS er baseret på den EVA-platform, som Mercedes i øjeblikket ruller ud for mærkets større biler. Heriblandt findes EQE og EQS, samt de tilsvarende SUV-modeller af disse.

I modsætning til denne findes MMA-platformen. Platformen er til kompakte- og mellemstørrelsebiler, såsom en elektrisk variant af C-klassen og A-klassen.

Selv om bilerne ikke er så store, lader de dog ikke til at være mindre imponerende. Mercedes har formået at forbedre batterieffektiviteten i VISION EQXX, blandt andet igennem en 'radikalt anderledes drivline'. Præcis hvad dette betyder er endnu uklart, men i præsentationen viser Mercedes et billede af en forhjulstrukken drivline.

Her er desuden brugt letvægtsmaterialer, dæk med lav modstand og et luftglat design for at optimere elforbruget, og opnå bedre rækkevidde.

Mercedes VISION EQXX interiør bred skærm indefra
Mercedes-EQ Vision EQXX

huser en stor skærm, der strækker sig fra A-stolpe til A-stolpe - uafbrudt, i modsætning til Hyperscreen på EQS.

© Mercedes-Benz

Hvornår kommer den på gaden?

Det er svært at finde ulemper ved Mercedes' nye bil, men det er også et ufærdigt billede. Hvad angår pris, levering og praktisk udførsel, er der endnu ikke noget nyt. Mercedes udvikler VISION EQXX-konceptet som et lovligt, brugbart koncept, der bliver til virkelighed til foråret: Men den skal altså ikke masseproduceres.

Mercedes fortæller ikke selv, hvornår de første MMA-biler kommer på gaden, men uafhængige kilder hævder, at vi kan forvente en lancering engang i 2025 - altså ét år før, at VW's Project Trinity forventes klar til kamp.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...