Mercedes V 300 D Exclusive Bus luksus sort skydedør Front Frederik T. Frey
© Foto: Søren Juul

Vi tester verdens fedeste band-bus

I mange Mercedes-sportsvogne er der rift om at komme bag rattet. I V 300 d Exclusive Lang gør du klogt i at udforske bussens øvrige siddepladser.

25. april 2021 af Frederik T. Frey

Denne artikel er oprindeligt bragt i Bil Magasinet nr. 2105 – maj 2021.

Jeg plejer at være advokat for, at den bedste plads i en bil er bag rattet. Men efter en uge i Mercedes V 300 d Exclusive Lang, må jeg tage den holdning op til grundig revision.

Musiker på tour

Det er ikke fordi, pladsen for chaufføren er dårligt indrettet eller køreoplevelsen ringe, at jeg drømmer om at sidde i én af kaptajnstolene bag de forreste sæder. Heromme er gulvtæppet blødere end en kattekillings pels, og læderstolene med hovedpuder som nakkestøtter kan lægges ned og tilbyder støtte til hele kroppen, som slængede jeg mig i en chaiselong. Vidste jeg ikke bedre, kunne jeg tro, at jeg ved et trylleslag havde forvandlet mig til en succesfuld musiker på tour.

Mercedes V 300 D Exclusive Bus luksus sort skydedør lædersæder nappa Frederik T. Frey

Esset i ærmet er stolene på anden sæderække. De koster 187.781 kr. 

© Foto: Søren Juul

Som i et fly på Første Klasse

Stolene, der rivaliserer dem på førsteklasse af en oversøisk flyvetur, er justerbare i alle retninger og på samtlige ledder og kanter – elektrisk naturligvis. Det samme er skydedørene, som V 300 Exclusive d Lang har på begge sider for let indstigning, når “jeg” efter en lang un plugged-koncert skal haste videre til næste spillested.

Stolene står ikke tættere, end at jeg kan have min imaginære guitar og en kasse Hof, som der findes kopholdere med kølefunktion til, stående foran mine fødder – altså, hvis den musiker­drøm går i opfyldelse.

Mercedes V 300 D Exclusive Bus luksus sort skydedør interiør kabine lædersæder automatgear

Mercedes V 300 d Exclusive Lang har spandevis af standardudstyr som f.eks. nappalæder.

© Foto: Søren Juul

Stærk dieselmaskine

Er du musiker, behøver du ikke læse videre – men er du chauffør, kan du roligt beholde læsebrillen på næsen.

Under den korte, meget skrånende motorhjelm ligger en 4-cylindret biturbodieselmotor med 239 hk og 530 Nm – mere end rigeligt til at flyttet bussen i rask tempo. Du kan glæde dig over, at gearkassen med ni automatiske trin forvalter sin opgave til punkt og prikke.

Også chaufføren har det godt

Som chauffør sidder du også godt med mange indstillingsmuligheder og læder fra top til tå på sædet under dig. Foran dig er et større udvalg af digitale tilbud, og det gælder om ikke at blive distraheret på jobbet – hold snuden i sporet og øjnene på vejen, så er det let at køre V 300 gnidningsfrit. Komforten er flot, ligesom kabinen er forholdsvis støjsvag, når man lærer at leve med en smule knirkelyde.

Alt i alt er Mercedes V 300 d Lang et udsøgt valg for både den udøvende kunstner og manden eller kvinden, der skal fragte talentet rundt i riget. Er købsprisen inden for budgettes smertegrænse er det næsten en skam ikke at unde sig selv luksuspraktikeren.

Mercedes V 300 D Exclusive Bus luksus sort skydedør dæk hjul alufælge Continental

Mercedes V 300 d kører på Continental ContiSportContact 5 i størrelsen 245/45R19.

© Foto: Søren Juul

Vi synes:

En fantastisk bus med køreglæde på samtlige pladser – men prisen er også derefter.

Mercedes-benz V 300 d Exclusive lang aut.

  • Pris: 1.922.650 kr.
  • Årlig afgift: 8.440 kr.
  • Ydelse: 239 hk og 530 Nm
  • Topfart: 214 km/t
  • 0-100 km/t: 8,6 sek.
  • Forbrug (WLTP): 13,2 km/l
  • Mål: 514/193/191 cm L/B/H
  • Vægt/last/påhæng: 2.400/800/3.100 kg
  • Bagagerum: 1.030-4.630 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...