Biltest af Mercedes Smart  City-Coupé CDI Pure
Biltest af Mercedes Smart City-Coupé CDI Pure© bilmagasinet.dk

Mercedes Smart City-Coupé CDI Pure

Hvor usmart!

20. februar 2003

Af: Peter Clausen

Smart med CDi-dieselmotor kører langt på literen, men som bil betragtet er den håbløs.

“HVORFOR?”, SPURGTE jeg mig selv, da de første billeder af Smart dukkede op for fem år siden. Hvorfor vil voksne mennesker frivilligt køre i en kulørt plasticskal uden bagsæde? Svaret har jeg endnu ikke fundet, nu hvor ’bilen’ er kommet til Danmark.

Ganske vist siger pigerne: “Ih, hvor er den sød”, i hvert fald når du er inden for hørevidde. Men sjovt nok er deres blikke mere overbærende end beundrende, når man(d) humper forbi caféerne i en Smart, og sød er det sidste ord, jeg vil bruge om en bil, der ligner en forvokset filipens på dukkevognshjul.

Værre er det, at Smart er en fejlkonstruktion. 250 cm kort og hele 153 cm høj med en akselafstand på kun 181 cm og motoren bagi, så vægtfordelingen kan blive så håbløs som muligt. Det koncept er en ulykke, der venter på at ske, så for at få Smart til at køre nogenlunde manérligt har teknikerne givet den en benhård undervogn og grotesk brede bagdæk for at holde styr på den tunge hæk.

Resultat? Affjedringen er så brutal, at nyrerne er på vej ud gennem ørerne på dig, når du passerer et vejbump – ih, hvor er det sødt! Og understyringen er så absurd, at den lille bil er decideret tung at danse med. Komfort? Ikke det der ligner. Køreglæde? Glem det, især i dieselversionen.

Mens benzinmodellens motorlyd med lidt god vilje kan kaldes frisk, lyder Smart CDi som en fejljusteret fiskekutter allerede i tomgang, og med omdrejninger på er lyden anstrengende. Det sekventielle gear er en prøvelse, sæderne er dårlige, og finishen er elendig. Det er Mercedes, der producerer Smart, men jeg forstår godt, at de ikke lægger navn til en bil, hvor alle plasticdele næsten brækker af, bare du kigger på dem.

Nej, Smart kan kun tiltale modefetichister uden bilforstand. Og så har jeg ikke engang nævnt prisen endnu: Går du amok i udstyrslisten, løber en Smart snildt op i over 250.000 kr., mens den billigste CDI, koster 153.000.
Helt ærligt – hvorfor? Man kan jo få en bil for de penge.

Smart city-coupé CDI pure

Tekniske data: R3, 799 cm3, 6V, turbodie-sel. Ydelse: 41 hk ved 4.200 o/min, 100 Nm ved 1.800 o/min. 0-100 km/t.: 19,8 sek. Topfart: 135 km/t. EU-mix: 29,4 km/l. Årlig ejerafgift: 740 kr.
Totaløkonomi:
Sådan en bil er altid meget afhængig af modens luner, så trods diesel og økonomi er det svært at spå om afskrivningen. Vi skyder på minus 34 pct. (52.000 kr.) efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 110
Service ekskl. materialer:
12.500 km: 874 kr.
25.000 km: 1.258 kr.
37.500 km: 1.400 kr.
Pris: 152.900 kr.

Vi synes...Smart CDi har en fin brændstoføkonomi, bevares – men resten er aldeles håbløst

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...