Mercedes SLS GT3 møder 300 SEL 6,8 AMG

Der er 40 år mellem bilerne også på lydsiden

17. august 2011 af Claus Møller

Bogstav- og talkombinationen 300 SEL 6,8 AMG er nærmest hellig for de indviede. Den 25. juli 1971 opnåede den røde 4-dørs sedan en 2. plads i 24-timers racerløbet i Spa-Francorchamps. Løbet var det første racerløb, hvor bilen stillede til start, og den var alt andet end favorit til at vinde dette belgiske langdistanceløb.

300 SEL 6,8 AMG stod over for etablerede hold og biler såsom Ford Capri RS, BMW 2800 CS, Chevrolet Camaro, Opel Commodore og Alfa Romeo GTA.

Teknisk set var 300 SEL 6,8 AMG baseret på Mercedes-Benz 300 SEL 6,3. Men hos det - på det tidspunkt relativt ukendte - AMG var der blevet foretaget nogle markante ændringer på standardbilen og motoren.

Den uventede succes i løbet på Spa-Francorchamps gjorde AMG, der blev grundlagt i 1967, verdenskendt. Efterfølgende deltog 300 SEL 6,8 AMG i en række langdistanceløb, herunder 24-timersløbet på Nürburgring i 1972, kørte test-omgange til Le Mans og sluttede sin karriere på toppen af podiet i Nuremberg 200-mile racerløbet på Norisring den 6. august 1972.

Senere samme år ændrede Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) reglementet for motorstørrelsen i European Touring Car Championship til maksimalt 5 liters slagvolument, og dette satte en stopper for den videre racersucces for 300 SEL 6,8 AMG.

Den spektakulære S 63 AMG ”Thirty Five” fremstår med samme startnummer som originalen og stort set samme sponsorklistermærker. Motoren er en 5,5 liters V8 biturbo med AMG Speedshift MCT 7-trins sports-gearkasse.

AMG udnytter fordelen ved direkte benzin-indsprøjtning med spray-guidet forbrænding og piezo-elektriske indsprøjtningsdyser. Dette muliggører en højere termodynamisk effektivitet, hvilket gør mere effektivt brug af brændstoffet med lavere emissionsværdier til følge. AMG kombinerer dette med et krumtaphus i aluminium, fire-ventil teknologi med justerbare knastaksler, en luft/vand intercooler og start/stop system som standard.

Med tal betyder dette, at motoren med AMG Performance pakke leverer 571 hk ved 5.500 o/min og 900 Nm.

100 km/t nås på 4,4 sekunder og tophastigheden er elektronisk begrænset til 300 km/t. På trods af de heftige præstationer er det officielle EU-miks 9,5 km/l.

Den 6. august 2011 - præcis 39 år efter det sidste officielle løb for 300 SEL 6,8 - vil man kunne opleve den karakterisktiske motorlyd fra både 300 SEL AMG og S 63 AMG showcar i Københavns gader under Copenhagen Historic Grand Prix i Fælledparken. 300 SEL 6,8 er dog en replika, som blev bygget af Mercedes-AMG i 2006 i 100% overensstemmelse med de oprindelige tegninger. Den oprindelige bil blev i 1970’erne solgt til den Franske Matra Group, der benyttede den til høj-hastighedstests af dæk til fly. Den oprindelige bils endelige skæbne er uvis.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...