© A. Hansen

Mercedes-SLR McLaren lyder som et stort, rasende vildsvin

Mercedes-AMG GT er vild, men SLR fra 2004 er endnu vildere. Mikkel Thomsager kører kompressordyret, der lyder som et stort og meget vredt vildsvin

3. maj 2019 af Mikkel Thomsager
mercedes-Benz SLR mclaren

Den brede sporvidde (1.638 mm for, 1.569 mm bag) kombineret med det stive chassis og undervognen med dobbelte triangler og stålfjedre fra Eibach både for og bag, giver et utroligt velafbalanceret chassis.

© A. Hansen


McLaren SLR fra 2004 er en radikal, ødsel og voldsom superbil.

I slutningen af 1990’erne havde Mercedes et tæt samarbejde med McLaren i Formel 1. Mercedes ville gerne forlænge pr-effekten af sin Formel 1-indsats, McLaren var med på idéen, og sammen skabte de ingeniørmæssige genistreger. SLR er let, men ikke ved hjælp af aluminium; hele karrosseriet er bagt i kulfiber. 

Mens konkurrenterne benyttede V10 og V12-motorer – Pagani benytter sågar Mercedes’ egen V12 – nøjes SLR med en lettere V8 tilsat en kompressor, der får ekstra køling via en vandkølet ladeluftskøler. De to cylinderrækker er placeret i en vinkel på 90 grader med kompressoren placeret i midten, hvor den sørger for ubegribelige mængder drejningsmoment og – for en bil af denne kaliber – en usædvanlig lav kompression på 8,8:1. 

SLR kører 0-334 km/t på 30 sekunder

Sammen med et unikt udstødningssystem med afgangsrør foran sidedørene sikrer det en effekt på 626 hk. Vægtbesparelsen ved at vælge V8 i stedet for V12 gør, at egenvægten kan holdes på 1.700 kg.

Allerede ved 1.500 o/min er der 600 Nm parat. Ved 3.250 o/min syntes motoren at være ved at eksplodere, da de maksimale 780 Nm findes herfra og hele vejen op til 5.000 o/min. 

Det spiller ingen rolle, hvilket gear du befinder dig i. En SLR får alt andet til at forsvinde i støvet bagude, når disciplinen er mellemaccelerationer – eller acceleration i det hele taget. 

0-100 km/t er opgivet til 3,8 sekunder, og i en SLR-McLaren skiller kun 10,6 sekunder dig fra at holde stille og bevæge dig med 200 km/t. Rent faktisk tager det blot en anelse over 30 sekunder at accelerere fra nul til topfarten på 334 km/t. 

mercedes-Benz SLR mclaren

Købere af SLR fik stillet en personlig assistent til rådighed, hvis opgave det var at skræddersy bilen til ejerens ønsker.

© A. Hansen

På SLR er bremserne ikke bare keramiske, de hjælpes på vej af en hækspoiler, der agerer luftbremse under kraftig opbremsning. Effekten er alt eller intet, og det er svært at bremse forsigtigt.

Svært at stige ind i en SLR

Som med alle superbilers moder, 300 SL Mågevinge fra 1955, er en SLR vanskeligere at komme ind i, end den er at køre. For at gøre luftmodstanden lille, er bilen lav, hvilket gør døråbningen lille – og dermed adgangen til førersædet vanskelig. Men der er overraskende god plads til skuldrene, og kun benpladsen lider under afstivningen bag sæderne. 

Er du høj eller har meget lange ben, vil SLR derfor føles nøjagtig lige så trang som enhver anden af denne verdens ypperste sportsvogne. Til gengæld er udsynet forbilledligt, og sæderne, der er fremstillet i ­kulfiber hos McLaren, er fremragende. 

Mens det er svært at komme ind i bilen, er den til gengæld let at køre. Tryk på knappen (oven på gearstangen), drej på rattet, træd på speederen, og du er af sted. 

mercedes-Benz SLR mclaren

Startknappen er placeret øverst på gearvælgeren til den 5-trins AMG Speedshift-automatgearkasse.

© A. Hansen

Den 5-trins automatgearkasse er leveret af AMG og har tre indstillinger: Comfort, Manual og Sport. I Comfort og Sport fungerer den som et traditionelt automatgear. I Manual kan du selv diktere gearvalget på enten vælgeren mellem sæderne eller de små paler bag rattet. 

Derudover findes en 3-trins undermenu med henholdsvis Sport, SuperSport og Race, som afgør hvor aggressivt og direkte gearskiftet skal være. 

Når det kommer til stykket, er der kun sjældent brug for andet end femte gear, medmindre der er tale om bykørsel eller motorvej. Med så meget moment spredt over et så bredt felt i omdrejningsregisteret, klares 85 procent af kørslen i tredje og fjerde gear.

SLR var ikke en ubetinget succes. Det skyldes givet vis, at den på papiret lå tæt op af den "almindelige" Mercedes-Benz SL AMG roadster, som i 65 AMG-varianten har en 6-liters V12 turbomotor på 612 hk. 

Den kører 0-100 km/t på under 4,2 sekunder, mens det i SLR tager 3,8 sekunder – i praksis er de dermed lige hurtige. SL65 AMG er ­svinehurtig, og forskellen i ­fartfornemmelse er næppe mærkbar. 

mercedes-Benz SLR mclaren

Udstødningens afgangsrør er placeret lige bag forhjulet og under udsugningen fra motoren. Snitterne væk, den er varm!

Sæderne er i kulfiber og kunne fås i tre størrelser. Man kunne også i F1-stil få støbt sit eget sæde hos McLaren.

© A. Hansen

Men man behøver kun køre få hundrede meter i en SLR for at forstå, at den bevæger sig i en anden liga end en moderne SL. Det er ikke et spørgsmål om fart – det er den selvsikre måde, den gør alt på. 

Det er, som om racerkøreren sidder i ratstammen, og jeg blot skal trykke på et par knapper for at få det hele tid til at virke. Alle bevægelser foregår ­præcist som svar på kommandoer fra en hærfører i krig. Der er – bogstavelig talt – ingen ­unødig slinger og sågar en vis tilgivelse, hvis man skulle komme helt derud, hvor selv en SLR ikke slår til længere.

Fænomenal og voldsom motorlyd

Den originale 300 SL har en god dyb lyd, når den presses – SLR har en ingeniør-designet lyd, der er fuldstændig fænomenal. ­Træder man hårdt på speederen, åbner lyden fra motoren og kompressoren sig som en truende grynten fra et fire meter langt vildsvin, du har trådt over halen.

Der blev bygget 2.000 stk. SLR fra 2004-2009, og vil du have en brugt, kan du begynde med at finde læderet frem. 

Nyprisen i 2004 var 443.066 euro, hvilket er ca. 9,5 mio. kr. på danske plader. 

På den største europæiske søgemaskine for brugte biler, mobile.de, var der i 2010 ca. 50 coupéer og 50 roadstere til salg til priser fra 175.000 euro (1,3 mio. kr.) u/afgifter. 

Fås fra 1,6 mio. kr. uden afgifter

I dag er priserne steget, så de begynder ved 220.000 euro (1,6 mio. kr.) u/afgifter. Det kølner interessen, når du kan kan få en ny AMG GT R i Tyskland for 1,3 mio kr. 

Men igen – den er jo bare er en hurtig Mercedes, mens SLR er en vaskeægte superbil.

Artiklen blev første gang bragt i Bil Magasinet i august 2010. Få et godt tilbud på abonnement lige her.

mercedes-Benz SLR mclaren

Mercedes-Benz SLR McLaren årg. 2004

Motor V8, 5.439 cm³, 24V, kompressor

Ydelse 626 hk ved 6.500 o/min

780 Nm ved 3.250-5.000 o/min

0-100 km/t 3,8 sek.

Topfart 334 km/t

Forbrug EU-miks 6,8 km/l

Mål (L/B/H) 466/191/126 cm

Vægt tør 1.700 kg

Dæk for-bag 245/40ZR18-295/35ZR18

Nypris 2004 3,3 mio. kr. u/afgifter (€443.066 ab fabrik)

Pris i dag fra 1,6 mio. kr. u/afgifter

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...