
Den helt nye Mercedes SL bliver i første omgang lanceret som en Mercedes-AMG.
Det vil sige med den kendte 4,0 liters V8-motor i to varianter: Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ med 476 hk og SL 63 4MATIC + med 580 hk.
Senere følger mindre varianter med hybriddrivliner og lavere ydelser.
Det var den amerikanske importør af Mercedes-Benz, Max Hoffman, der i 50’erne fik idéen til at lave en gadeversion af racerbilen Mercedes 300 SL. Gadebilen, den berømte mågevinge-model, kom i 1954, og modellen har været i Mercedes-programmet lige siden.
Den nye model er 7. generetion.

Kalechen op med 60 km/t
Både teknisk og designmæssigt starter den nye model forfra. Det faste foldetag, der blev indført med 4. generation af SL-modellen i 1989, erstattes af en blød kaleche, som ifølge Mercedes Mercedes reducerer vægten med 21 kg. Kalechen kan køre op/ned på 15 sekunder med op til 60 km/t.
Den nye SL bliver den første i rækken, der kan fås med firehjulstræk, og standard på Mercedes-AMG-modellerne bliver en aktivt medstyrende bagaksel, som gør venderadius mindre og styreegenskaberne mere aggressive.
SL-modellerne har altid haft to små bagsæder, hvilket giver modellen det, man kalder en 2+2 konfiguration.
Den beskriver bagsæder, som kun kan bruges af børn og små personer. I den nye SL, er de angiveligt blevet mere brugbare, og de kan bruges af personer, der er op til 150 cm høje.

Vendbar midterskærm
Instrument- og midter-display er af samme type, som blev introduceret i den nye Mercedes S-klasse, men den store centerskærm kan justeres i vinklen for at reducere reflekser, hvilket angiveligt er praktisk ved åben kørsel.
Det udvendige design hvilet tungt på det aktuelle Mercedes-udtryk, især CLS-modellen, men SL-grillen minder mere om det aktuelle AMG-modeller.
Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ med 476 hestekræfter har 700 Nm og accelererer fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder, mens SL 63 4MATIC + med 580 hk har 800 Nm og går fra 0-100 km/t på 3,6 sekunder.
Senere følger en SL i en udgave med AMG’s ny hybriddrivlinje. Den nye SL kommer til Danmark i 2022.