Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus hvid front forfra forende 2020

Den nye Mercedes S-klasse er langt klogere end dig

16.000 lufthuller i sæderne, head up-display på 77" og S-klasse forstår 27 sprog. Den tyske luksussedan er vildere end nogensinde før.

4. september 2020 af Frederik T. Frey

Siden introduktionen af den moderne S-klasse-serie har modellen været bannerfører for landevindinger inden for biludvikling, komfort og teknologi. Den udvikling fortsætter i udtalt grad i den nyeste generation, der er den syvende i rækken siden introduktionen i 1972.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus lædersæder kabine interiør 2020

Der er skærme overalt i den nye Mercedes S-klasse. Den i midten måler 12,8" og bruger OLED-teknologi.

Mercedes S-klasse har imponerende kabine

I kabinen disker topmodellen fra Mercedes bl.a. op med 2,0-versionen af det intelligente MBUX-system, der tager sig af alle bilens infotainment-tilbud. Nyt er bl.a., at systemet reagerer på talekommandoer på 27 sprog. Også sæderne har fået opmærksomhed siden forrige generation af direktørvognen. Det er muligt at få Mercedes S-klasse med lædersæder, der har 19 motorer til indstilling og massage – af massage-programmer har luksusbilen hele 10. Ønsker man også at få perforeret læderet, bliver sæderne gennemhullet med i alt 16.000 små lufthuller.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus lædersæder kabine interiør bagsæder lufthuller 2020

Du kan bare gå igang med at tælle – perforerede lufthuller er der 16.000 af per sæde.

Head up-display på 77"

Foran føreren sidder to skærme, dog i en lidt anden opsætning end vi kender det fra flere andre Mercedes-modeller. Skærmen til visning af fart og andre informationer om kørslen måler 12,3”, mens infotainmentskærmen mellem de to forsæder er på 12,8” og af OLED-typen.

Mercedes har siden introduktionen af MBUX-systemet i bl.a. den nuværende A-klasse leget med tanken om “Augmented Reality”. Oversat til lægmandssprog er Augmented reality grafik eller billeder, der er lagt ind over et udsnit af virkeligheden. I Den nye S-klasse er forruden gjort aktiv gennem et head up-display, der dækker op til 77”. Systemet tillader bl.a., at informationer fra navigationssystemet lægges op i forruden, så der, når man kigger ud ad forruden, tegnes pile og skilte på vejen.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus kabine interiør navigation augmented reality 2020

Med Augmented Reality lægges grafik eller billeder op på forruden, så det ligner, at tegn, pile og skilte optræder i trafikken.

S-klasse har forlygter med projektor

Forlygterne er gjort digitale. Forlygterne har nu en projektor indbygget, så de kan kaste et billede ned på vejen foran bilen. På smalle og snævre veje kan S-klasse’n ”tegne” sine egne streger på vejen, hvis man har bevæget sig ud et sted, hvor vejstriber ikke er selvskrevet. Lygterne har også en advarselsfunktion, og sedanen kan kaste et piktogram på asfalten bl.a. i tilfælde af vejarbejde.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus 2020 advarsel forlygter 2020

Den nye S-klasse kan kaste et billede ned på asfalten foran bilen – bl.a. som advarsel ifm. vejarbejde.

Beskytter personer i bilen

Sikkerhed er generelt højt prioriteret hos det tyske bilmærke, og S-klasse vil kunne fås med et såkaldt Pre-safe Impulse Side-system, der ved udsigten til en sidekollision kan hæve bilens karrosseri op til otte centimeter på få tiendedele af et sekund. S-klasse’n kan næppe hoppe over den kommende kollision, men ændringen i karrossens højde er med til at beskytte personer i kabinen.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus 2020 advarsel kollision ulykke 2020

Ved en sidekollision kan Mercedes S-klasse hæve karrosseriet otte centimeter for at beskytte personerne i bilen.

Vi venter på en AMG- og Maybach-variant

Udover et udvalg af benzin- og dieselmotorer vil det også være muligt at få den nye Mercedes S-klasse med elektrificeret drivline. Det ligger i kortene, at modellen får både en plugin-hybrid-variant samt som en rendyrket elbil kaldet EQS. Denne elbil vil få en rækkevidde på op til 700 km på én opladning. Hen ad vejen forventer vi også, at AMG får lov at kigge på S-klasse’n, ligesom der med al sandsynlighed dukker en Maybach-udgave op med V12-motor.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus 2020 bagfra bagende

Den nye Mercedes S-klasse får baglygter, som minder om dem på den faceliftede E-klasse.

Mercedes S-klasse limousine sedan MBUX luksus 2020 hvid profil

Bestilles den nye Mercedes S-klasse med medstyrende bagaksel, gøres dens venderadius to meter kortere end tidligere.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...