Biltest af Mercedes S 400 CDI L aut.
Biltest af Mercedes S 400 CDI L aut.© bilmagasinet.dk

Mercedes S 400 CDI L aut.

En duft af fornuft

22. juni 2003 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Mercedes-Benz S 400 CDI suger knap så meget i tanken som benzin-modellerne, men momentet er det vigtigste.

Da Mercedes-Benz tilbage i 1977 første gang lagde en dieselmotor i en topmodel, var man nærmest tvunget til det på grund af energikrisen og de meget høje oliepriser. Men der er sket meget siden, og det er ikke længere høje oliepriser, der er årsagen til, at dieselmotorer også er populære i luksusklassen.

Tag nu denne Mercedes-Benz S 400 CDI med sin fireliters V8-dieselmotor med biturbo og 250 hk. Ganske vist går den to kilometer længere på literen end en S 500 med femliters V8-benzinmotor, men har du råd til en luksusbil til næsten to millioner kroner, har du også råd til at fylde benzin på dyret.

Tag den flotte brændstoføkonomi som en bonus, for det er lige så meget dieselmotorens massive drejningsmoment på 560 Nm, der gør en Mercedes-Benz S 400 CDI til et interessant alternativ til en S 500, der ´kun´ stiller med 460 Nm. En S 400 CDI har muskler en masse lige der, hvor du mest har brug for det - nemlig i mellemaccelerationerne.

Det får vi rig lejlighed til at teste, da vi kører en tur til Genève og retur. På Autobahn imponerer mellemaccelerationerne fra 160 til 220 km/t. Motoren anstrenger sig næsten ikke for at flytte den næsten to ton tunge bil, og omdrejningstælleren flytter sig sløvt fra cirka 2.500 til 4.500 o/min, mens vi blødt bliver presset tilbage i de lækre sæder. Ved de hastigheder skal du finde det mest følsomme aflytningsudstyr frem for at kunne konstatere, at der rent faktisk ligger en dieselmotor ude foran. Den er nærmest tyst, og faktisk er det mere en beskeden grad af vindstøj, du kan høre frem for motoren. Der er heller ikke meget støj at høre i motorens gnidningsfrie samarbejde med den femtrins automatgearkasse, der skifter mellem fjerde og femte gear, næsten uden at vi mærker det.

Sammen med S-klassens formidable affjedringskomfort, de store, el-justerbare lædersæder med indbygget massage og ventilation (også på bagsædet) kan vi næsten ikke få en bedre langtursbil.

Mercedes S 400 CDI L aut.

Tekniske data: V8, 3.996 cm3, 32V, turbodiesel. Ydelse: 250 hk ved 4.000 o/min, 560 Nm ved 1.800 o/min. 0-100 km/t.: 7,8 sek. Topfart: 250 km/t. Forbrug: EU-miks: 10,4 km/l, årlig ejerafgift: 9.620 kr. Mål (L/B/H): 516/186/144 cm. Bagagekapacitet: 500/- liter. Vægt: 1.850 kg.
Totaløkonomi: Mercedes-Benz er en sikker vare, især når den har kørt privat. Men alligevel skal du forvente en afskrivning på 38 pct. (ca. 700.000 kr.) over tre år og 50.000 km.
Reservedelsindeks: Ikke oplyst
Service ekskl. materialer:
Ingen faste servicepriser pga. variable serviceintervaller
Pris: 1.839.332 kr.

Jeg synes...S-klassen er ikke overraskende en perfekt langtursbil, som fungerer rigtig godt med den kraftige V8-dieselmotor.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...