Biltest af Mercedes S 400 CDi
Biltest af Mercedes S 400 CDi© bilmagasinet.dk

Mercedes S 400 CDi

TAXI-TANKEN

24. januar 2002 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Mercedes-Benz´ ny super-diesel sætter skub i S 400 CDi, men kan stadig ikke gøre det ud for en benziner

Hovedparten af Mercedes-bilerne i Danmark har dieselmotorer som følge af mærkets store udbredelse i taxi-kredse. Hidtil har kombination af dieselmotor og taxi-skilt været sjælden i den seneste udgave af den store S-klasse, mest af alt fordi Mercedes-Benz ikke har været meget for at sælge den til taxikørsel. Men det vil de nu, og samtidig har Mercedes-Benz introduceret S-klassen med den monumentale, fireliters V8 CDi-motor på 250 hk og et moment på 560 Nm.

Godt for taxi-folket. Men stod man selv med godt 1,6 million bilkroner på lommen, kunne man så leve med dieselmotoren, eller er det alligevel svært at forestille sig en superluksusbil med et oliefyr under kølerstjernen?

Var spørgsmålet stillet om den gamle S-klasse, ville svaret være et stampende ja, men med den nye er svaret ikke så entydigt. Den gamle S-klasse, der populært (eller måske snarere upopulært) gik under tilnavnet ´der Bundestank´, havde køreegenskaber som en mellemstor distributionslastbil. Den var og virkede tung, var vrangvillig at styre og gjorde sig bedst, når det gik ligeud på en tysk Autobahn. Til det formål havde den enorme V8-diesel givetvis været et rigtig godt valg.

Men også når det gælder køreegenskaberne er den nye S-klasse en revolution. Den er helt anderledes køreglad end forgængeren, også når det ikke går ligeud, hvorfor CDi-motorens enorme moment ikke nødvendigvis gør en god bil bedre i denne sammenhæng.

Selv om S-klassen til at begynde med var for vindfølsom, har den en næsten irriterende evne til at plukke det dramatiske ud af enhver fartoplevelse, og det gælder både under voldsom acceleration, høj marchfart og hurtige, snævre manøvrer. Begrebet "den rullende læderstue" skal ikke opfattelse negativt i denne sammenhæng.

Da det fremragende automatgear også skifter umærkeligt, føler man dårligt nok det enorme moment fra CDi-motoren, som på papiret burde borge for et solidt skub i ryggen fra 30 km/t og opefter. Man savner ganske enkelt lidt dramatik eller i det mindste lidt virkelighedsfornemmelse. Det får man stort set kun, når bilen holder i tomgang, for det er det eneste tidspunkt, diesellyden afslører motortypen.

I benzinversionen skal motoren have flere omdrejninger for at præstere flere hestekræfter, men mindre moment. Det giver mere motorlyd - omend godt undertrykt -
hvor man forventer at høre den, og det bidrager til en mer helstøbt køreoplevelse.

Men uanset motor er S-klassen stadig en umanerlig velkørende luksusbil. Det kan godt være, at den nye BMW 7-serie slår ´der Super-Benz´ på dynamikken, og når det gælder benzinmotorer, kan Mercedes-Benz også roligt kaste et blik på BMW-programmet. Men 7-serien distancerer langt fra den hidtidige hersker på luksustronen, og har man det skidt med 7-seriens Kamei-hækspoiler-design, er der ikke langt over til S-klassen.
Til 1.658.150 kroner placerer S 400 CDi sig prismæssigt midt mellem de to benzin-V8’ere S 430 til 1.561.000 kroner og S 500 til 1.730.000 kroner, og skulle jeg en dag stå i det vanskelige dilemma, villle jeg gå efter en S 430 (man er vel økonomibevidst, ikke?).

Men fik jeg job som taxichauffør og blev udstationeret i en S 400 CDi i længere tid, ville jeg nyde den i fulde drag, lige så længe det varede.

Mercedes-Benz S 400 Cdi. Pris: 1.658.150 kr.

Tekniske data: V8, 3.996 cm3, 32v, turbodiesel. Ydelse: 250 hk ved 4.000 o/min. 560 Nm ved 1.800 o/min. 0-100 km/t: 7,8 sek. Topfart: 250 km/t. EU-mix: 10,4 km/l. Årlig ejerafgift: 9.620 kr.

Totaløkonomi: Selv om S-klassen stadig er og bliver den mest eftertragtede i den i øvrigt lille klasse for superluksusbiler, så koster det at køre i den. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 750.000 kr. (45 pct.)

Reservedelsindeks: 228
Service ekskl. materialer:
Ingen faste servicepriser.
Sevice efter indikator

Vi synes...
Hellere en benziner til privat brug

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...