Mercedes Benz GLC F-Cell
Mercedes Benz GLC F-Cell


© Mercedes Benz

Første test: Sådan kører Mercedes-Benz GLC på brint

Mercedes Benz kommer med sin første brinthybrid, der forener lang rækkevidde og hurtig optankning uden at forurene. Der er bare ét problem...

22. oktober 2018 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

I et mylder af trafik, lige midt i Stuttgart, hvor Mercedes Benz også har sit hovedkontor. Bæredygtig transport skal testes i byen.

Hvordan virker GLC F-Cell?

Vi er efterhånden godt bekendt med termen ’hybrid’, der i bilernes verden typisk kombinerer en lille benzinmotor med en eller flere elmotorer – men i GLC F-Cell er det anderledes. Her er hybriden mellem et brintsystem og en elmotor.

Brintsystemet er helt nyt og fysisk omkring 30 procent mindre end forgængeren, så det nu kan passe ind i motorrummet, hvor en almindelig forbrændingsmotor ville være placeret. Samtidig er det muligt at montere systemet på samme beslag, som en ordinær motor. 

Under bunden er der monteret to brinttanke, pakket ind i carbon, med en samlet kapacitet på 4,4 kg komprimeret brint. Den komprimerede brint bruges til at drive en generator, der leverer strøm til elmotoren. Samtidig er der en batteripakke, der uden hjælp fra brintsystemet kan drive GLC F-Cell op til 51 km.

Rækkevidden for det samlede system er opgivet til 478 km. Det er ikke så langt som en almindelig benzinmotor, men meget lig de bedste elbiler, når det kommer til rækkevidde. Fordelen her er til gengæld, at du kan fylde brinttankerne på omkring tre minutter, hvilket er markant hurtigere end opladningen af almindelige elbiler.

Hvordan kører GLC F-Cell?

Det samlede system yder 211 hk og føles lige så hurtigt som almindelige hybridbiler, da momentet kommer for fuldt drøn allerede fra 0 km/t. De nærmere køreegenskaber og de forskellige køreprogrammer kan du læse mere om i et kommende nummer af Bil Magasinet.


Hvor kan GLC F-Cell tankes?

Flere aktører er i gang med at etablere et landsdækkende netværk af brintstationer. I skrivende stund er der 10 stationer i Danmark, der ofte er placeret ved eksisterende servicestationer eller ved større centralt placerede parkeringspladser. Prisen per kørte kilometer er lig benzinprisen.

Hvem er konkurrenterne?

Konkurrenterne er få, da der ikke er mange mærker, som kombinerer brint og el. Skal vi sammenligne er Jaguar I-Pace og Tesla S gode bud. De har også god rækkevidde men er besværet med lange opladningstider.

Vi synes...

Med annonceringerne fra regeringen, hvor vi ikke må købe nye biler der forurener fra 2035, er GLC F-Cell et seriøst bud på en bil, der ikke er begrænset af rækkevidde og lange opladningstider som elbilerne. Nu skal vi bare lige have udbygget netværket af brintstationer og overtale Mercedes til at tage den til Danmark.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...