Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic
Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic © Andreas Lindlahr

DANSKE PRISER: Mercedes GLC plugin-hybrid med benzin- eller dieselmotor

Den mest populære Mercedes-SUV fås nu også som plug-hybrid med benzin- eller dieselmotor. Få overblikket her

8. maj 2020 af Jacob Dalby


Tidligere på året blev benzin-plug-in versionen af Mercedes-Benz GLC præsenteret, og nu er det også blevet muligt at vælge den med dieselmotor. Begge versioner fås som almindelig SUV og som GLC Coupé.

Begge kører op til 41 kilometer på ren elkraft, og i begge versioner leverer den elektriske drivline 122 hk og 440 Nm. 

I GLC 300 e 4MATIC suppleres elmotoren af en benzinmotor på 211 hk, mens GLC 300 de 4MATIC får tilført 194 hk fra Mercedes´ 2,1-liters dieselmotor.

Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic
Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic

Standardudstyr i GLC plugin

Standardudstyret omfatter blandt andet 9G-TRONIC-automatgear, fuldelektrisk bagklap, LED High Performance-forlygter, 18” letmetalfælge, parkeringspakke med bakkamera og aktiv parkeringshjælp samt KEYLESS GO-startfunktion. 

Kabinen har infotainmentsystemet MBUX, der løbende lærer førerens vaner at kende – og som kan kontrolleres fra multifunktionsrattet, via touchpad’en, direkte på den trykfølsomme skærm eller med stemmen.

Pre-Entry Climate Control-funktionen gør det desuden muligt at forudindstille temperaturen i bilen via Mercedes me app’en.

Danske priser

Benzin

GLC 300 e 4MATIC fås fra 770.298 kr.
GLC 300 e 4MATIC Coupé fås fra 821.498 kr.

Diesel

GLC 300 de 4MATIC fås fra 784.298 kr.
GLC 300 de 4MATIC Coupé fås fra 844.298 kr.

Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic
Mercedes-Benz GLC 300 e 4Matic

Bil Magasinets første indtryk af GLC facelift

Faceliftet af den nye GLC bliver vist frem i Frankfurt knap 500 km fra fødebyen Bremen i Tyskland. GLC bliver, udover Bremen, også produceret i Finland og Peking i Kina.

Mercedes AMG GLC 63 S
© Andreas Lindlahr Mercedes AMG GLC 63 S

Hvad er nyt i Mercedes Benz GLC?

Opdateringen af GLC gælder både den almindelige SUV og Coupe-udgaven – og er faktisk mere omfattende end som så.

De kosmetiske ændringer omfatter baglygter og smallere forlygter, der får GLC til at se mere dynamisk ud sammenlignet med forgængeren. Både for- og baglygter har LED som standard. Under huden gemmer sig helt nye og mere sparsommelige motorer.

Benzinmotoren i GLC har nu et lille 48V batteri. Det lille batteri giver ekstra ydelse men gør det også muligt for GLC at ”glide”, når speederen slippes, og derved spare brændstof. Benzinmotoren i GLC 200 yder nu 197 hk og 320 Nm takket være det lille batteri. Dieselmotoren er også nyudviklet. Den svageste, som bliver den bedst sælgende i Danmark, er dieselvarianten GLC 200 d med 163 hk. Den bryster sig til gengæld med et forbrug på 16,9 km/l. Markant bedre end konkurrenterne.

Mercedes AMG GLC 63 S
© Andreas Lindlahr

Rekord med AMG-variant

Sparsommelig kan man dog ikke sige om den store AMG-variant GLC 63 S. Her yder den 4-liters V8 510 hk og sprinter til 100 km/t på 3,8 sekunder. Lyn og torden tager over og den relativt tunge firehjulstrækker er som forvandlet. Det er da også GLC 63 S, der i øjeblikket er rekordholder af hurtigste omgangstid på Nürburgring for en SUV.

Mercedes AMG GLC 63 S
© Andreas Lindlahr

Hvem er konkurrenterne?

Som så ofte før stiller landsmændene og ærkerivalerne med direkte konkurrenter. Fra Audi er det Q5 og BMW med sin nye X3. Vi glæder os til at sætte de tre i stævne.

Prismæssigt stikker GLC dog lidt af. Både Audi Q5 40 TDI med 190 hk og BMW X3 20d, også med 190 hk, koster begge omkring 663.000 kr. Faktisk er det kun 156 kr., der skiller de to. Mercedes GLC 220 d med 194 hk starter 57.000 kr. dyrere. Alle tre modeller med firehjulstræk.

Mercedes AMG GLC 63 S
© Andreas Lindlahr

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...