Dengang vi cruisede Silkeborg rundt i en 6-hjulet G-klasse...

Bil Magasinet tester alle slags biler – også dem med seks hjul. Kom med bag rattet af Mercedes-AMG's vildeste kreation til dato: G63 6x6

1. marts 2020 af Anders Richter

Langsomt glider jeg hen til lyskrydset. Det er tydeligt, at bilen foran ikke har valgt at tjekke bakspejlet. Da han endelig kigger bagud, går han i panik. Han skal bare væk – og det er i en fart! Lyden af rækkesekseren fra den halvgamle BMW 3-serie breder sig over krydset, mens røgen stiger ud fra skærmkasserne. Og nu skulle man tro, at alles øjne stirrer på ham, mens han piler afsted, men det gør de ikke. Alle stirrer stadig på mig – og egentlig er det ikke så underligt. For bilen, jeg sidder i, er et af de mest frygtindgydende og ekstreme køretøjer, der nogensinde er produceret. Navnet er Mercedes-AMG G 63 6x6.

I lang tid har vi prøvet at få lov til at prøve kræfter med den ultimative Mercedes, men det viste sig en smule mere vanskeligt end først antaget. Selv om Mercedes plejer at være medgørlige med at lade pressen prøve sine køretøjer, var det som om, at de også selv var en smule skræmte ved tanken om at lade journalister køre rundt i dette monstrum. Vi troede egentlig, at vi måtte en tur til Dubai for at finde et eksemplar, men så var det, at vi modtog et opkald fra Silkeborg. Bilforhandleren Lysdahl Nellemann havde nemlig fået en 6-hjulet Mercedes G-klasse ind, og den var allerede solgt til (surprise!) Dubai. Men vi kunne godt få en tur, inden den skulle sendes sydpå. Få sekunder senere drog en delegation af Bil Magasinet-medarbejdere til Silkeborg, og synet, der mødte os, var vanvittigt.

G63 AMG 6x6 er 588 cm lang...

Det er første gang, jeg har følt mig lille, når jeg har stået ved siden af en bil. Jeg måler selv 185 cm i højden, men det er ingenting i forhold til den ekstreme G 63 6x6. Der er nemlig 228 cm på det højeste sted. Og som om det ikke er vildt nok, så er den 588 cm i længden. Den lader vi lige stå et øjeblik... I mens kan du jo passende bestille et abonnement på Bil Magasinet!

Modellen er grundlæggende set en vanvidsskabning, som Mercedes’ ingeniører har bygget for at vise, hvor meget de egentlig kan. Bilen er baseret på et trippelakslet militær-chassis, som aldrig var tiltænkt en gadebil. Sammen med en ekstra aksel bagerst er akselafstanden mellem de to forreste også vokset med 30 cm, hvilket gavner pladsen på bagsædet. Det vigtigste på bilen er dog et par udvendige detaljer.

Det første er, at den er udstyret med såkaldte portalaksler, hvilket er lidt af en sjældenhed på gadebiler. En portalaksel kan monteres ved hvert hjul. Det har både den effekt, at frihøjden øges betragteligt, fordi du grundlæggende set hæver selve akslen, mens hjulnavet sænkes, og det kan også sænke gearingen yderligere. En anden interessant detalje er, at G 63 6x6 har et indbygget system til at pumpe luft i hjulene. Under de bagerste skærmkasser gemmer fire lufttanke sig, og midt i bilen sidder en skjult kompressor, som fylder dem op. I loftet er monteret en række kontakter og manometre, hvor du så kan lukke luft ud eller pumpe dækkene op, mens du er på farten. En ret smart detalje hvis du skal køre i hårdt terræn – eller fræse rundt i sand­ørkenen udenfor Dubai.


Dyrepasser for Brutalis

Jeg modtager nøglen og får besked om, at det er mig, der skal være Brutalis’ dyrepasser de næste par timer. Faktisk er det første gang i flere år, at jeg er decideret bange for, hvad der kommer til at ske. G-klassen er så stor, at jeg må kravle ind i kabinen med samme ynde som en overvægtig hjemmeværnsmand, der skal forcere en forhindringsbane med maven fuld af hjemmebag.

Vel ankommet på kommandobroen får jeg instinktivt dårlig samvittighed over at placere mine beskidte sko på måtterne, der er udført i quiltet læder. Det glemmer jeg dog alt om, da jeg starter maskinen op, og den rumlende lyd fra AMG-V8’eren gør mig varm indeni. Der er 544 hk på lager, og det må være mere end rigeligt – eller det er i hvert fald min umiddelbare tanke. For så snart jeg begynder at rulle, føles de store muskler lidt langt væk. Ret hurtigt står det klart, at der er 3.850 kg bil, som skal flyttes, og det æder altså de fleste af kræfterne.

Jeg sætter kurs mod Silkeborg gågade, og hvorfor så lige det? Fordi jeg kan! Ja, faktisk er der intet, du ikke kan, når du har Brutalis til rådighed. Alle bekymringer om kantskader på fælgene, når du kører rundt i byen, forsvinder som dug fra solen. Og den evige forvirring om, hvem der skal holde tilbage for hvem, er også en saga blot. Alle holder tilbage! Faktisk skal jeg helt op i rutebilstørrelse, før jeg finder mig en værdig modstander.


Dæk i størrelse 37"

Jeg tøjrer Brutalis til en pæl midt på gågaden i Silkeborg og går lidt væk for at se folks reaktion, når de møder bilen. De fleste går faktisk i en stor bue udenom. Flere stopper op og tager billeder, og så er der jo selvfølgelig også altid typen, som absolut ikke vil kigge, om så Helena Christensen iført bikini stod lige foran ham. Pludselig kommer der en Toyota Prius forbi og udfordrer skæbnen. Han parkerer lige bagved og skynder sig at smutte. En Prius fungerer nærmest som en rød klud i ansigtet på Brutalis, og jeg kan godt mærke, at vi skal videre. Mærkeligt nok er der ingen baksensor på en næsten seks meter lang G-klasse. Det gør dog ikke noget, for der kommer ingen skader på Mercedes’en, selv om du skulle være så uheldig at ramme f.eks. forkofangeren på en Prius med de enorme dæk, som måler 37”.

På vej ud af byen tager jeg et sving i rask tempo, og her kommer sveden frem. Det føles som om, det tager flere sekunder, fra jeg drejer på rattet, og til Brutalis faktisk ændrer retning. En standard G-klasse er ikke ligefrem kendt for sit præcise køretøj, og når du monterer 22” fælge svøbt ind i 37” dæk, har du en dækside, der i sig selv er 7,5”. Den 6-hjulede maskine sejler rundt på vejen, og det er faktisk svært at holde den helt lige. Her kommer jeg i tanke om, at dæktrykket måske er forkert – og ganske rigtigt mangler den luft. Jeg holder derfor ind til siden, aktiverer en knap i loftet og hører en kompressorsummen i baggrunden. Herefter presser jeg to knapper ned, og langsomt kommer jeg op på det korrekte 2,5 bars dæktryk. Jeg sætter sejl igen, og pludselig er fornemmelsen meget bedre.

Produceret i 100 eksemplarer

Bag rattet er der masser af luksus, og jeg må også indrømme, at den faktisk slet ikke er så svær at køre, som jeg havde frygtet. De 544 hk drukner i vægten, og en G 63 AMG 6x6 er nærmere en kvik lastbil. Topfarten er også begrænset til 160 km/t, hvilket nok er meget fint, for dette er jo egentlig et køretøj, der er bedre egnet til offroad. Af samme grund er der monteret hele fem låsbare spærredifferentialer, hvilket gør, at du vil kunne komme frem overalt. Dernæst er fælgene lavet, så du kan køre med et meget lavt dæktryk, uden at gummiet krænger af. Og til sidst er bilen udstyret med to brændstoftanke, så der er 159 liter på lager – de er dog brugt ret hurtigt.

Der er kun produceret 100 eksemplarer på verdensplan af Brutalis, og allerede nu befinder de sig rundt omkring på kloden, hvor de er blevet det ultimative statussymbol for folk, der aldrig nogensinde har hørt om janteloven. Du skal nok ikke regne med at se flere på vore breddegrader, for de to, der er blevet solgt i Danmark, er allerede fløjet fra reden. Måske er Danmark bare ikke stor nok en til bisse som Brutalis. 

Artiklen er et genoptryk fra 2015. Vil du have Danmarks fedeste bilartikler med det samme, så aktivér dit abonnement i dag lige hér!

Specifikationer

Mercedes-AMG G 63 6x6

Nypris ca. 11.700.000 kr.

Motor V8, 5.461 cm3, 32V, biturbo 

Ydelse 544 hk ved 5.500 o/min | 760 Nm ved 2.000 o/min

Topfart 160 km/t

0-100 km/t 7,8 sek. 

EU-miks Haha!  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...