mercedes eqs suv test pris

Mercedes' nye luksus el-SUV kommer i tre udgaver, hvoraf topmodellen hedder EQS SUV 580 4MATIC.

© Mercedes

Danmarks mest luksuriøse elbil? Her er prisen på Mercedes EQS SUV

Mercedes EQS SUV er, som navnet antyder, en SUV-udgave af den kendte elbil EQS. Men alligevel adskiller den sig fra den almindelige EQS på en række områder, og nu er Mercedes klar med danske priser og meget mere information på de tre EQS SUV-modeller; 450+, 450 4MATIC og topmodellen 580 4MATIC.

4. september 2022 af Emil Winter og Mikkel Thomsager

Ligner en stor EQC - men det er det ikke

Den ligner en stor udgave af Mercedes' første dedikerede elbil, Mercedes EQC, men trods ligheden er EQS SUV en helt anden biltype, der bygger på en ny grundlæggende teknik.

Den bygger på Mercedes' helt nye elbil-teknik, som blev lanceret med EQS og fulgt op med EQE. Men hvor EQS og EQE ligner hinanden, så tager SUV-udgaven af EQS sig anderledes ud.

De store SUV'er fra Mercedes har i mange år været kantede og muskuløse i deres udtryk. Mercedes har bevidst forsøgt at få EQS SUV, som er bilen rette navn, til at se mindre og mere godmodig ud. Den skal være ”venligere at se på”, men det mere strømlinede udtryk skyldes også ønsket om bedre aerodynamik og mindre luftmodstand.

Selvom EQS SUV deler akselafstand med den ordinære sedan-udgave, så er den 20 cm højere end den almindelige EQS, hvilket skaber imponerende pladsforhold i kabinen. Derudover kommer EQS SUV med et bagagerum der rummer 2.100 liter, hvis bagsæderne lægges ned.

mercedes eqs suv test pris

Bagsæderne i den nye EQS SUV kan lægges ned, hvorved man får adgang til 2.100 liters bagagerum.

© Mercedes

EQS SUV viser tv - men ikke til chaufføren

Selv om SUV-udgaven adskiller sig fra EQS, så er teknikken den samme. EVA (Electric Vehicle Architecture) hedder platformen, som SUV-modellen deler med hatchback-modellen EQS og sedan-modellen EQE, og mens det ydre ser meget anderledes ud, så er miljøet omkring de to forsæder identisk.

Det gælder også muligheden for at få den såkaldte ”Hyperscreen”, som udgøres af tre store LCD-skærme. Hyperscreen kommer dog kun som standardudstyr i topudgaven EQS SUV 580 4MATIC. 

Nyt i SUV-udgaven af EQS er, at passageren kan se tv eller video i sin side, mens bilen kører. Det må chaufføren naturligvis ikke, så hvis han kigger i retning af passagerens skærm under kørsel, mens den afspiller underholdning, slukker skærmen.

mercedes eqs suv test pris

EQS SUV er proppet med skærme, der bl.a. kan vise TV mm.

© Mercedes

EQS SUV fås med plads til op til syv

Som EQS og EQE er der ingen opbevaring i bilens front, hvor pladsen optages af blandt andet et luftfiltersystem, et såkaldt Hepa-filter. Til gengæld har købere af EQS mulighed for at få installeret en tredje sæderække - mod en merpris på 23.776 kr. Den tredje sæderække vil betyde, at man kan sidde op til syv personer i en EQS SUV.

I det hele taget er kabinen indrettet særdeles fleksibelt med elektronisk justerbare sæderrækker. Den elektroniske betjening kan bruges til at lægge sæderne ned, eller lette adgangen til den tredje sæderække, der giver rimelig plads til personer op til 185 cm, selvom akselafstanden er den samme som i den kendte EQS.

mercedes eqs suv test pris

Mod ekstrabetaling kan EQS SUV fås med hele tre sæderækker og syv siddepladser. 

© Mercedes

EQS SUV må trække op til 1.800 kg

SUV udgaven af EQS adskiller sig også fra limousine-modellen på et andet væsentligt område. 

Mens den almindelige EQS kun må trække 750 kg på krogen, så må SUV-udgaven trække 1.800 kg. - i hvert fald hvis man køber EQS SUV 450 4MATIC eller topmodellen EQS SUV 580 4MATIC. I en EQS SUV 450+ må man nøjes med kun at må trække de 750 kg, som den almindelige EQS også tillader. Anhængertræk er ikke standard, men kan tilkøbes og fabriksmonteres for 12.481 kr.

EQS SUV 450 4MATIC og 580 4MATIC udstyres også med firehjulstræk via to elmotorer, mens EQS SUV 450+ må nøjes med en enkelt elmotor og baghjulstræk.


mercedes eqs suv test pris

Anhængertræk er ikke standard på EQS SUV-modellerne, og skal tilkøbes som ekstraudstyr.

© Mercedes

Mercedes' mest luksuriøse elbil bliver spækket med ekstraudstyr

Ifølge Mercedes bliver EQS SUV deres hidtil mest luksuriøse elbil, og den er da også spækket med ekstraudstyr og mange sjove features. Blandt andet udstyres EQS SUV fra fabrikken med et stemmestyret infotainmentsystem, ligesom 'augmented reality' bliver standardudstyr i bilens head-up display. 

Alle tre modeller kommer med samme standardudstyrspakke, mens EQS SUV 580 4MATIC også udstyres med 'premiumpakken', som kan tilkøbes i de øvrige to modeller for 120.000 kr. Premiumpakken indeholder bl.a. et surroundsound-system fra tyske Burmester, samt medstyrende bagaksel, som tillader baghjulene at dreje med op til 10 grader, hvilket optimerer manøvredygtigheden og skaber stabilitet ifølge Mercedes. 

Alle tre EQS SUV-modeller udstyres med en lithium-ion-batteripakke på 107,8 kWh. Batteriet tillader opladning op til 11 kW AC og 200 kW DC. Dertil leveres alle EQS SUV-modeller med et års gratis opladning ved IONITY-ladestandere.

mercedes eqs suv test pris

Den tredelte 'Hyperscreen' er kun standard i topmodellen, til gengæld er EQS SUV-modellerne propspækket med ekstraudstyr og sjove features.

© Mercedes

Danske priser på Mercedes EQS SUV

  • EQS SUV 450+: 107,8 kWh, 360 hk, 568 Nm, RWD, op til 633 km rækkevidde, pris fra 1.310.000 kr
  • EQS SUV 450 4MATIC: 107,8 kWh, 360 hk, 800 Nm, 4WD, op til 597 km rækkevidde, pris fra 1.365.000 kr.
  • EQS SUV 580 4MATIC: 107,8 kWh, 544 hk, 858 Nm, 4WD, op til 594 km rækkevidde, pris fra 1.700.000 kr. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...