BIl Magasinets Mikkel Thomsager var blandt de første, der så den nye Mercedes EQS SUV i et studie i Frankfurt.

© Mercedes

Her er Mercedes' mest ekstravagante elbil nogensinde

Mercedes EQS SUV er som navnet antyder en SUV-udgave af den kendte elbil EQS. Men den præsenterer meget nyt, og der er mere i vente.

20. april 2022 af Mikkel Thomsager

Ligner en stor EQC - men det er det ikke

Den ligner en stor udgave af Mercedes' første dedikerede elbil, Mercedes EQC, men trods ligheden er EQS SUV en helt anden biltype, der bygger på en nye grundlæggende teknik.

EQC er reelt en elversion af Mercedes GLC. Den helt nye EQS SUV er derimod langt fra en tillempet elbil

Tvært imod bygger den på Mercedes' helt nye elbil-teknik, som blev lanceret med EQS og fulgt op med EQE. Men hvor EQS og EQE ligner hinanden, så tager SUV-udgaven af EQS sig anderledes ud.

De store SUV-udgaver fra Mercedes har i mange år været kantede og muskuløse i deres udtryk. Mercedes har bevidst forsøgt at få EQS SUV, som er bilen rette navn, til at se mindre og mere godmodig ud. Den skal være ”venligere at se på”, men det mere strømlinede udtryk skyldes også ønsket om bedre aerodynamik og mindre luftmodstand.

© Mercedes

EQS SUV viser tv - men ikke til chaufføren

Selv om SUV-udgaven adskiller sig fra EQS, så er teknikken den samme. EVA (Electric Vehicle Architecture) hedder platformen, som SUV-modellen deler med hatchback-modellen EQS og sedan-modellen EQE, og mens det ydre ser meget anderledes ud, så er miljøet omkring de to forsæder identisk.

Det gælder også muligheden for at få den såkaldte ”Hyper screen”, som er udgøres af tre store LCD-skærme.

Nyt i SUV-udgaven af EQS er, at passageren kan se tv eller video i sin side, mens bilen kører. Det må chaufføren naturligvis ikke, så hvis han kigger i retning af passagerens skærm under kørsel, mens den afspiller underholdning, slukker skærmen.

EQS SUV får plads til syv

Som EQS og EQE er der ingen opbevaring i bilen front, hvor pladsen optage af blandt andet et luftfiltersystem, et såkaldt Hepa-filter. Til gengæld har EQS plads til syv med ekstra sæder i bagagerummet. 

I det hele taget kabinen indrettet særdeles fleksibelt med tre sæderrækker, der kan betjenes elektrisk, så det kan lægge sæderne ned, eller lette adgangen til den tredje sæderække, der giver rimelig plads til personer op til 185 cm, selvom akselafstanden er den samme som i den kendte EQS.

Prisen på SUV-udgaven er endnu ukendt, men den bliver dyrere end den almindelige EQS.

EQS SUV må trække 1.800 kg

SUV udgave af EQS adskiller sig også fra limousine-modellen på et andet væsentligt område. Men mens den almindelige EQS kun må trække 750 kg på krogen, så må SUV-udgaven trække 1.800 kg. og trækkrog er standard.

Det samme er firehjulstræk, det vil sige i form af to elmotorer, luftaffjedring og medstyrende bagaksel er også standard. EQS SUV er ifølge Mercedes selv, producentens hidtil mest luksuriøse elbil.

Lige som EQS nu kommer som SUV, følger der en SUV-udgave af den mindre EQE, der bygger på samme teknik, blot med kortere akselafstand og dermed ikke plads til syv personer. 

EQS SUV introduceres til efteråret og EQE SUV ventes inden årets udgang. Prisen er endnu ukendt, men den bliver dyrere end den "almindelige" EQS.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...