Ligner en stor EQC - men det er det ikke
Den ligner en stor udgave af Mercedes' første dedikerede elbil, Mercedes EQC, men trods ligheden er EQS SUV en helt anden biltype, der bygger på en ny grundlæggende teknik.
Den bygger på Mercedes' helt nye elbil-teknik, som blev lanceret med EQS og fulgt op med EQE. Men hvor EQS og EQE ligner hinanden, så tager SUV-udgaven af EQS sig anderledes ud.
De store SUV'er fra Mercedes har i mange år været kantede og muskuløse i deres udtryk. Mercedes har bevidst forsøgt at få EQS SUV, som er bilen rette navn, til at se mindre og mere godmodig ud.
Den skal være ”venligere at se på”, men det mere strømlinede udtryk skyldes også ønsket om bedre aerodynamik og mindre luftmodstand.
Selvom EQS SUV deler akselafstand med den ordinære sedan-udgave, så er den 20 cm højere end den almindelige EQS, hvilket skaber imponerende pladsforhold i kabinen. Derudover kommer EQS SUV med et bagagerum der rummer 2.100 liter, hvis bagsæderne lægges ned.

Bagsæderne i den nye EQS SUV kan lægges ned, hvorved man får adgang til 2.100 liters bagagerum.
© MercedesEQS SUV viser tv - men ikke til chaufføren
Selv om SUV-udgaven adskiller sig fra EQS, så er teknikken den samme. EVA (Electric Vehicle Architecture) hedder platformen, som SUV-modellen deler med hatchback-modellen EQS og sedan-modellen EQE, og mens det ydre ser meget anderledes ud, så er miljøet omkring de to forsæder identisk.
Det gælder også muligheden for at få den såkaldte ”Hyperscreen”, som udgøres af tre store LCD-skærme. Hyperscreen kommer dog kun som standardudstyr i topudgaven EQS SUV 580 4MATIC.
Nyt i SUV-udgaven af EQS er, at passageren kan se tv eller video i sin side, mens bilen kører. Det må chaufføren naturligvis ikke, så hvis han kigger i retning af passagerens skærm under kørsel, mens den afspiller underholdning, slukker skærmen.
Læs også: Mercedes GLC er måske den bedste plugin på markedet.

EQS SUV er proppet med skærme, der bl.a. kan vise TV mm.
© MercedesEQS SUV fås med plads til op til syv
Som EQS og EQE er der ingen opbevaring i bilens front, hvor pladsen optages af blandt andet et luftfiltersystem, et såkaldt Hepa-filter. Til gengæld har købere af EQS mulighed for at få installeret en tredje sæderække - mod en merpris på 23.776 kr. Den tredje sæderække vil betyde, at man kan sidde op til syv personer i en EQS SUV.
I det hele taget er kabinen indrettet særdeles fleksibelt med elektronisk justerbare sæderrækker. Den elektroniske betjening kan bruges til at lægge sæderne ned, eller lette adgangen til den tredje sæderække, der giver rimelig plads til personer op til 185 cm, selvom akselafstanden er den samme som i den kendte EQS.
Læs også: Test og gennemgang af ny Audi Q8 e-Tron.

Mod ekstrabetaling kan EQS SUV fås med hele tre sæderækker og syv siddepladser.
© MercedesEQS SUV må trække op til 1.800 kg
SUV udgaven af EQS adskiller sig også fra limousine-modellen på et andet væsentligt område.
Mens den almindelige EQS kun må trække 750 kg på krogen, så må SUV-udgaven trække 1.800 kg. - i hvert fald hvis man køber EQS SUV 450 4MATIC eller topmodellen EQS SUV 580 4MATIC. I en EQS SUV 450+ må man nøjes med kun at må trække de 750 kg, som den almindelige EQS også tillader. Anhængertræk er ikke standard, men kan tilkøbes og fabriksmonteres for 12.481 kr.
EQS SUV 450 4MATIC og 580 4MATIC udstyres også med firehjulstræk via to elmotorer, mens EQS SUV 450+ må nøjes med en enkelt elmotor og baghjulstræk.
Læs også: Alle test af de bedste elbiler.

Anhængertræk er ikke standard på EQS SUV-modellerne, og skal tilkøbes som ekstraudstyr.
© MercedesMercedes' mest luksuriøse elbil bliver spækket med ekstraudstyr
Ifølge Mercedes bliver EQS SUV deres hidtil mest luksuriøse elbil, og den er da også spækket med ekstraudstyr og mange sjove features. Blandt andet udstyres EQS SUV fra fabrikken med et stemmestyret infotainmentsystem, ligesom 'augmented reality' bliver standardudstyr i bilens head-up display.
Alle tre modeller kommer med samme standardudstyrspakke, mens EQS SUV 580 4MATIC også udstyres med 'premiumpakken', som kan tilkøbes i de øvrige to modeller for 120.000 kr. Premiumpakken indeholder bl.a. et surroundsound-system fra tyske Burmester, samt medstyrende bagaksel, som tillader baghjulene at dreje med op til 10 grader, hvilket optimerer manøvredygtigheden og skaber stabilitet ifølge Mercedes.
Alle tre EQS SUV-modeller udstyres med en lithium-ion-batteripakke på 107,8 kWh. Batteriet tillader opladning op til 11 kW AC og 200 kW DC. Dertil leveres alle EQS SUV-modeller med et års gratis opladning ved IONITY-ladestandere.
Læs også: Test af voldsomme Tesla Model X Plaid.

Den tredelte 'Hyperscreen' er kun standard i topmodellen, til gengæld er EQS SUV-modellerne propspækket med ekstraudstyr og sjove features.
© MercedesDanske priser på Mercedes EQS SUV (2023)
- EQS SUV 450+: 107,8 kWh, 360 hk, 568 Nm, RWD, op til 633 km rækkevidde, pris fra 1.321.080 kr.
- EQS SUV 450 4MATIC: 107,8 kWh, 360 hk, 800 Nm, 4WD, op til 597 km rækkevidde, pris fra 1.376.080 kr.
- EQS SUV 500 4MATIC: 107,8 kWh, 360 hk, 800 Nm, 4WD, op til 597 km rækkevidde, pris fra 1.481.080 kr.
- EQS SUV 580 4MATIC: 107,8 kWh, 544 hk, 858 Nm, 4WD, op til 594 km rækkevidde, pris fra 1.711.080 kr.

Mens EQS kun må trække 750 kg, så klarer EQS SUV 1.800 kg. Anhængertræk er tilkøb til 12.481 kr.
© A. HansenTest af Mercedes EQS SUV: SUV med god samvittighed
Med EQS SUV kan du køre rundt i en monster-SUV med god samvittighed – sådan da. Til gengæld er der mere S-klasse i den, end der nogensinde har været i benzinvarianterne.
Mikkel Thomsager
Den store bil sætter af i stilhed, som var du i kirken efter altergang, og accelererer med overbevisning som en troende til et bønnemøde, før den lægger sig til ro som en hellig på sit dødsleje. Her er en næsten religiøs atmosfære af overskud bag rattet. Det kunne være beskrivelsen af en hvilken som helst Mercedes S, GLS eller andre af de store, luksuriøse Mercedes-modeller med rigelig motorkraft, og i den henseende gør det faktisk knapt en forskel, at EQS SUV er en elbil.
Men det er det, og det gør dig i stand til at sætte dig til rette på første, anden eller tredje sæderække med selvsikker overbærenhed, hvis du tror på, at batterierne er produceret menneskeværdigt, og at du overser den signifikante køreklare vægt på 2,8 ton.
Læs også: Skal man skamme sig over at køre SUV?

Instrumenterne sidder underligt højt, men de fungerer godt.
© A. HansenHvis vi dermed har parkeret de moralske kvababbelser, kan vi gå til køretøjet. EQE og EQS var de første modeller på en helt ny platform, hvor batterierne ligger i ét plan i gulvet som en del af den bærende konstruktion.
De to sedaner udmærker sig ved en usædvanlig lav luftmodstand takket være et vindglat karrosseri, som i nogen grad er kommet til verden på bekostning af den visuelle skønhed men til gavn for elforbruget, som er overraskende lavt for modellernes størrelse.
Efterfølgende er de to kommet i SUV-udgaver. EQS SUV er den største, som takket være en akselafstand på 321 cm giver plads til tre sæderækker, hvoraf den tredje udgøres af klapsæder, der giver plant bagagerumsgulv, når de er klappet ned.

SUV-formen giver mere plads i kabinen i nogen grad på bekostning af de vindglatte former. Det koster på rækkevidden, som officielt er 594 km takket være et kæmpe batteri på 108,4 kWh (netto), som til gengæld bidrager væsentligt til den høje vægt.
SUV-formen tager lidt af det vindglatte håndsæbeformede design, der klæber sig til sedanerne, hvilket i min religiøse overbevisning gør SUV’en til en smukkere bil.
Den store bil kan knapt køre fra sin høje vægt, men så længe man nyder komforten, er der ingen vægt at mærke. Da bliver eldrift blot et tilskud af luksus i form af stilfærdig fremfærd og kvikt antrit, som klæder sig for en Mercedes S-klasse.
Vi synes
SUV-udgaven af EQS giver S-klassebegrebet eldrift. Det bliver det ikke mindre luksuriøst af.
Testbilen: Mercedes EQS SUV 580 4Matic
- Pris: 1.711.080 kr.
- Pris (testbil m. udstyr): 2.034.350 kr.
- Årlig afgift: 740 kr.
- Systemydelse: 544 hk
- Opladning (AC/DC): 11/200 kW
- Topfart: 210 km/t
- 0-100 km/t: 4,6 sek
- Rækkevidde (WLTP): 594 km
- Vægt/last/påhæng: 2.810/565/1.800 kg.
- Bagagerum: 645-2.100 liter