Test af Mercedes EQE SUV
Henrik Dreboldt
Mercedes har fem elektriske SUV’er på programmet, og findes der en automobilgud, der lytter til ønsker fra os dødelige, så lander Mercedes G-klasse som EQG i 2024. Det er ret suverænt, og de dækker markedet fra kompakt-SUV’en EQA op til luksustankeren EQS SUV. Ingen af konkurrenterne har mere end tre.
Alligevel er EQE SUV måske den, vi har ventet allermest intenst på. For den lander – som sidste bogstav i fornavnet antyder, i samme lag som Mercedes GLE, og på verdensplan er det den vigtigste og mest lukrative klasse at pushe SUV’er i.
Testens indhold:

EQE SUV fra 740.000 kr.
Så forventningerne er lige så høje som til Danmarks landshold før en landskamp mod Kasakhstan, da jeg i det centrale Lissabon glider ind bag rattet. Men i modsætning til fodboldlandsholdet skuffer EQE ikke.
Testbilen er en EQE SUV 350 4Matic. Det er den, som Mercedes forventer sig mest af i Danmark, og det syntes som en rimelig forventning. Priserne starter ved 740.000 kr. for en baghjulstrukket EQE SUV 300.
Testbilen koster fra 810.000 kr. Men så går du fra baghjulstræk til firehjulstræk, du går fra 245 hk til 292 hk, og du går fra at må trække en trailer på 750 kg, til at må slæbe 1.800 kg.
Hvilken EQE SUV?
Rækkevidden på en fuld opladning falder kun fra 546 km (WLTP) til 541 km med samme batteri på 90,6 kWh. Så det ligner en no-brainer at snuppe en 350 4Matic.
Testbilen har luftundervogn (ekstraudstyr til 26.006 kr.) og bagakselstyring (ekstraudstyr til 19.319 kr.). Begge dele er kærkomment på turen ud af Lissabon, hvor brosten, sporvognsskinner og lemfældig asfaltering udfordrer.
Læs også: Her er alt du skal vide om Mercedes EQE
Voldsom skærm kan undværes
Langs Atlanterhavskysten går turen via Cascais op i bjergene gennem Sintra nationalparken. Langs kystvejen ved Cascais holder jeg ind for at lege lidt med infotainment-systemet.
Testbilen har blot den “almindelige” store centrale skærm, mens EQE SUV også fås med den væg-til-væk 141 cm brede Hyperscreen.
Selv om Hyperscreen er imponerende, så er standard-setuppet mere en rigeligt. Grafikken er knivskarp, og systemet arbejder lige så hurtigt som menuerne på din smartphone. Noget der absolut ikke er gældende for alle automobile infotainment-systemer.
Læs også: Mercedes GLC er måske den bedste plugin på markedet.

Efter kystvejen kravler ruten op i bjergene. Jeg trykker på Dynamic-knappen, der skifter mellem køreprogrammerne, og dribler over i Sport-indstillingen til de snoede bjergveje. Det havde jeg ikke behøvet ulejlige mig med. Nuvel – de 292 hk og 765 Nm giver masser af punch og overskud. 0-100 km/t er ekspederet på 6,6 sekunder. Men det gør ikke bilen underholdende.
Selv om den medstyrende bagaksel på bjergvejene hjælper på adrætheden, og luftundervognen gør, hvad den kan for at holde naturkræfterne i ave, så er den for stor og tung til nogensinde at blive indlevende og underholdende.
Læs også: Find den bedste familiebil her!

Flot forbrug i EQE SUV
På motorvejen derimod er den hjemme. Støjsvag, komfortabel og retningsstabil. Når farten kommer over 110 km/t, stiger forbruget dog. Men det er klassisk elbilslogik, hvor vindmodstand er ærkefjende. Alligevel imponerer EQE SUV ved at snurre afsted med et forbrug på under 23 kWh/100 km på motorvej.
Som den første af de store platformsdelende elbiler fra Mercedes med 4Matic firehjulstræk har EQE SUV en funktion, hvor den ved stabil hastighed kobler den forreste elmotor fra, så forhjulene coaster. Det giver lidt marginaler på forbruget. Så på trods af små 30 km motorvej på en 110 km lang testrute, triller jeg ind på hotellet med et forbrug på 18,9 kWh/100 km.
Det giver en teoretisk, realistisk rækkevidde på 479 km i portugisisk forårsvejrlig med 18 grader. Det er faktisk kun 62 km mindre end bilens WLTP-rækkevidde, og det er i den grad bestået. Det giver håb om 400 realistiske km ved klassisk dansk vintervejr.
Læs også: Her er alle Mercedes' elbiler.

Opladning i EQE SUV
Skal du længere, oplader den med 170 kW på DC-hurtigladere, og lader du bilens navigation lægge ruten, så forvarmer den dit batteri inden planlagte lynladestop, den oplader optimalt på dine langturs-pitstop.
Visuelt er Mercedes EQE SUV ikke det mest ophidsende bekendtskab. Den er født, opvokset og opdraget i en vindtunnel, og så ender alting som et halvsuttet bolsje. Men det er derfor, den er så effektiv.
I småtingsafdelingen savner jeg et frunk, og så er siddepuden på bagsædet et par centimeter for kort. Men det er det.
Vi synes
Lavt forbrug og høj komfort imponerer, mens dens generiske og vindglatte "suttet-bolsje"-design er kedeligt.
Læs også: Test og pris på Mercedes EQC.

Priser på Mercedes EQE SUV
- EQE SUV 300: 245 hk, 546 km rækkevidde, 740.000 kr
- EQE SUV 350+: 292 hk, 568 km rækkevidde, 776.000 kr
- EQE SUV 350 4MATIC: 292 hk, 541 km rækkevidde, 810.000 kr
- EQE SUV 500 4MATIC: 408 hk, 543 km rækkevidde, 1.067.000 kr
- AMG EQE SUV 43 4MATIC: 476 hk, 468 km rækkevidde, 1.290.000 kr.

Adaptive, digitale LED-lygter, medstyrende bagaksel, som reducerer bilens venderadius fra 12,3 til 10,5 meter, og den store Hyperscreen, som kombinerer tre skærme i én samlet enhed, er blandt udstyrsmulighederne.
10 års garanti på batteriet
Lithium-batteriet har 10 års eller 250.0000 kilometers garanti. Det aktive materiale består nu af stofferne nikkel, kobolt og mangan i forholdet 8:1:1, hvilket har reduceret indholdet af kobolt til under 10 procent.
Batteriet er en af de komponenter, som får gavn af trådløse opdateringer. De sørger for, at softwaren fra MBUX infotainmentsystemet til batteristyringen konstant optimeres gennem hele bilens levetid.
Trådløs aktivering af ekstrafunktioner
OTA-teknologien gør det også muligt for brugeren selv at opgradere bilen ved at aktivere forskellige funktioner. Har bilen anhængertræk og 360-graders-kamera, er det muligt at aktivere Trailer Manoeuvring Assist, som gør det nemmere at manøvre med anhænger.
Det er også muligt at tilkøbe computerspil og forskellige lys- og lydtemaer.
Masser af udstyrsmuligheder
Som ekstraudstyr fås luftaffjedring, som gør det muligt at øge bilens frihøjde med op til 30 millimeter ved kørsel i terræn eller høj sne.
Produktionen af den nye EQE SUV startes op i december på fabrikken i Tuscaloosa, Alabama, og modellen forventes lanceret i Danmark i begyndelsen af 2023.