© Daimler AG

Mercedes viser monsterfed SUV i Paris - og den kører på el

Mercedes EQE SUV er det kommende eldrevne modstykke til GLE. Vi får et første kig på modellen, der især ser muskuløs ud i AMG-varianten

18. oktober 2022 af Steen Bachmann

Mercedes-Benz viser deres helt nye EQE SUV i Paris. Modellen deler platform, drivline og til dels kabine med sedanen Mercedes EQE, som vi har skamrost ved flere lejligheder.

Læs også: Her er alt du skal vide om Mercedes EQE

SUV'en er ni centimeter kortere mellem akslerne end EQE sedan, men en prøvesidning af for- og bagsæde afslører gode pladsforhold. Her er masser af plads til knæene, og man har væsentligt bedre lårstøtte på bagsædet end i sedanen. 

Målet for designteamet fra Tyskland og USA har været at skabe en mere sportslig SUV end den større EQS SUV.  Her er korte udhæng for og bag, og når man står lige foran bilen, minder den om den nuværende GLE, som den til dels vil skulle erstatte  der er ingen teknisk forbindelse mellem EQE SUV og GLE, men de minder meget hinanden set udefra.

EQE SUV har aktive dørhåndtag

EQE SUV har lav vindmodstand takket være aktive dørhåndtag, som automatisk kører ind og lægger sig i ét med karrosseriet. Også den flade forrude, den coupélignende taglinje og de bløde former er medvirkende til de aerodynamiske talenter, som er udviklet for at opnå lavest muligt forbrug. 

Bagagerummet er på 450-480 liter afhængig af bagsæderyglænets position – og op til 1.675 liter med bagsædets ryglæn lagt ned. Afhængig af variant kan den nye EQE SUV trække op til 1.800 kg.

© Daimler AG

Tre EQE SUV-varianter fra start

  • EQE SUV 350+ har baghjulstræk, 292 hk og en rækkevidde på op til 590 kilometer (WLTP).
  • EQE SUV 350 4MATIC har firehjulstræk og to elmotorer, som tilsammen yder 292 hk og 795 Nm. Denne variant kan nå en rækkevidde på op til 558 kilometer (WLTP).
  • EQE SUV 500 4MATIC har firehjulstræk, to elmotorer med 408 hk og 858 Nm samt en rækkevidde på op til 547 kilometer (WLTP).

Alle varianter kan lynlades med op til 170 kW. Som standard er her onboard-lader, som gør det muligt at lade fra offentlige ladestandere eller hjemmeladere med op til 11 kW – og op til 22 kW fås som ekstraudstyr.

Adaptive, digitale LED-lygter, medstyrende bagaksel, som reducerer bilens venderadius fra 12,3 til 10,5 meter, og den store Hyperscreen, som kombinerer tre skærme i én samlet enhed, er blandt udstyrsmulighederne.

10 års garanti på batteriet

Lithium-batteriet har 10 års eller 250.0000 kilometers garanti. Det aktive materiale består nu af stofferne nikkel, kobolt og mangan i forholdet 8:1:1, hvilket har reduceret indholdet af kobolt til under 10 procent. 

Batteriet er en af de komponenter, som får gavn af trådløse opdateringer. De sørger for, at softwaren fra MBUX infotainmentsystemet til batteristyringen konstant optimeres gennem hele bilens levetid.

Trådløs aktivering af ekstrafunktioner

OTA-teknologien gør det også muligt for brugeren selv at opgradere bilen ved at aktivere forskellige funktioner. Har bilen anhængertræk og 360-graders-kamera, er det muligt at aktivere Trailer Manoeuvring Assist, som gør det nemmere at manøvre med anhænger. 

Det er også muligt at tilkøbe computerspil og forskellige lys- og lydtemaer.

Masser af udstyrsmuligheder

Som ekstraudstyr fås luftaffjedring, som gør det muligt at øge bilens frihøjde med op til 30 millimeter ved kørsel i terræn eller høj sne.

Produktionen af den nye EQE SUV startes op i december på fabrikken i Tuscaloosa, Alabama, og modellen forventes lanceret i Danmark i begyndelsen af 2023.

Model Line Manager for AMG, Jens Huser, forklarer Bachmann fra Bil Magasinet om de tricks, der er anvendt for at få AMG-varianten af den nye SUV til at se mere muskuløs ud. Læs mere i Bil Magasinet, som du kan få et aktuelt tilbud på lige her,

© Daimler AG

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...