Mercedes EQC 4MATIC

Skal din næste bil være en elektrisk Mercedes, så læs lige vores test af EQC

Vi kaster nøglerne til Mercedes nye EQC i hånden på redaktionens elbils-skeptiker. Spørgsmål er så, om han overgiver sig til eldrift efter et par dage bag rattet, eller stadig drømmer om en benzinsluger. Læs med hér!

22. februar 2020 af Søren Juul

En Scania truck trækker osende en hænger over lyskrydset. En dame holder for rødt i sin Toyota Aygo og kigger måbende ud ad sideruden på idioten, der holder picnic på hjørnet af et truckstop.

For anden dag i træk sidder jeg på et tæppe bag testbilen i en by, jeg ikke havde planer om at besøge tidligere på dagen. For et par numre siden kunne jeg her i bladet læse om hvordan de hurtigste lynladere kan sende en flad Mercedes-Benz EQC hurtigt videre ved at lade fra 10 til 80 pct. kapacitet strøm på cirka 40 minutter.

Men en lynlader er ikke bare en lynlader. Den i Frederikssund leverer kun 50 kWh, så efter en time er rækkevidden kun steget fra 55 til 229 km ud af 417 km (hvis du kører som en nonne). 

Mercedes EQC 4MATIC

Mercedes EQC kræver planlægning

Jeg trækker stikket ud og fortsætter dagens rute, der startede i Nordsjælland og går til en fotoaftale på Vestsjælland og retur til redaktionen. Det kræver planlægning at køre elbil over lange stræk – også i den nye Mercedes, som min kollega Bachmann udråbte til en superstjerne på niveau med de allermest legendariske Mercedes-modeller efter den første test i Norge.

Siden tabte den knebent til en Audi e-tron i en duel om ladetider, men kan den charmere sig ind på en elbilsnovice med forkærlighed for benzinmotorer?

Husk også at læse redaktionschefens beretning om en tur fra København til Berlin i en EQC. Du kan læse den lige hér!

Mercedes EQC 4MATIC

Minder meget om fossilfætteren

Der er tale om en firehjulstrukket luksus-crossover på størrelse med en Mercedes GLC. Den føles meget som sin fossilfætter, blot uden motorlyd når du trykker på startknappen.

Instrumenteringen består af et par store skærme som i en Mercedes E-klasse, og indretningen af kabinen er konventionel med fem pladser og en stor kardantunnel. 

Mercedes EQC 4MATIC

Mercedes EQC har masser af udstyr

En konkurrent som Jaguar I-Pace udnytter det faktum, at den ikke har behov for en kardanaksel, så her er gulvet helt fladt til gavn for pladsen, men Mercedes’en får en fossilbilsentusiast til at føle sig hjemme.

EQC har masser af standardudstyr tilføjet lædersæder til 19.200 kr., førerassistentpakke med delvis selvkørende funktion til 10.348 kr. og Premium Plus-pakke med elsoltag, Burmester lydanlæg, parkeringspakke med 360-graders kamera og elstole for, som får den til at føles herskabelig selv om den koster fra 679.998 kr.

Læsset med stort set alt i ekstraudstyr koster testbilen alt i alt 856.869 kr. 

Mercedes EQC 4MATIC

Bilen kan næsten køre sig selv

Når de to elmotorer folder sig ud, rammer du 100 km/t på lidt over fem sekunder, hvorefter accelerationen går fra hidsig til kvik. En Mercedes med en stor motor vil nu komme blæsende ved højere hastigheder, men den slags bekymrer du dig ikke om i en EQC, for du har travlt med at holde på strømmen og cruise afsted med ro i kabinen.

Det er mageligt og fornuftigt, men føles også som rene transportetaper, så bilen kan da ligeså godt køre selv. Det kan den næsten. Dens avancerede fartpilot holder afstand og holder bilen mellem linjerne, og vognbaneskift klares med et vip på blinklyskontakten. 

Mercedes EQC 4MATIC

Mercedes EQC har kun små minusser

Som pendlerbil i hektisk trafik er EQC en vidunderlig rejsemakker, men den har visse handicap, når du viser den en snoet omvej på smalle veje. Bilen vejer nemlig 2,5 ton, som skvulper lidt rundt, når man beder den om at skifte retning hurtigt.

Undervognen har godt bid i asfalten, så EQC kører som på skinner ved og lidt over almindelig hastighedsgrænser, men du har ikke meget føling med, hvad bilen laver. Og så kræver det et pedaltryk som tegnefilmsfiguren Fred Flintstones fødder på asfalten for at få den til at bremse hårdt.

Men det er små minusser i en stor luksusbil, der er hurtig som en GTI i optrækket og kan nydes uden at få klimaaktivister op i det røde felt. Med en ladeboks derhjemme slipper du nok også af med den rækkeviddeangst.

Denne artikel er taget fra Bil Magasinets trykte magasin. Gå ikke glip af de seneste biltests fra ind- og udland. Tegn et abonnement i dag via dette link!

Mercedes EQC 4MATIC

Specifikationer

  • Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

  • Pris 679.998 kr.

  • Motor To elmotorer, 80 kWh batteri

  • Ydelse 408 hk, 760 Nm

  • Topfart 180 km/t

  • 0-100 km/t 5,1 sek.

  • EU-miks 22,3 kWh/100 km

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...