2019 Mercedes-Benz EQ C 400 4Matic Artipelag Art Museum, Stockholm
2019 Mercedes-Benz EQ C 400 4Matic i Artipelag Art Museum, Stockholm

Fronten er helt glat for at sænke vindmodstanden, og fordi elmotorerne ikke har brug for luftindtag. For at give bilen et ansigt er her dog en markant kølergrill.

© PR

Verdenspremiere i Stockholm: Her er Mercedes´ nye elbil

Den første bil i Mercedes´ nye eldrevne modelfamilie har verdenspremiere i Sverige. Få detaljerne her

5. september 2018 af Steen Bachmann

Mercedes-Benz tog et af de største skridt i koncernens nyere historie tirsdag aften med premieren på deres længe ventede nye elbil.

Mercedes EQ C er navnet. EQ er det overordnede navn for den nye familie, og C’et viser, at bilen størrelsesmæssigt svarer til en C-klasse.

Der er tale om en bil i stil med den høje C-klasse, GLC, fordi høje biler sælger over hele verden. EQ C står på Mercedes´ nye platform for elbiler og har kun størrelsen til fælles med GLC - det har været vigtigt for mærket at starte helt forfra.

EQ C er testet over 4.5 mio. km

De seneste tre vintre og tre somre har et testteam kørt 4,5 mio. km i 200 prototyper på fire kontinenter for at være sikre på, at mekanikken holder og at bilen lever op til mærkets standard.

Batteriet lever op til den forventede ydelse i temperaturer ned til -25, men under test har bilen vist sig funktionsdygtig ned til -35 grader. 

Premiere på EQ C i Stockholm

Tirsdag aften var der så verdenspremiere på Artipelag Art Museum i skærgården som kulmination på førstedagen af et tredages seminar om fremtidens mobilitet med flere tusinde gæster.

Daimler-koncernens topchef Dr. Dieter Zetsche var i bedre form end nogensinde, da han indledte med at forklare, at Mercedes har gode minder fra Sverige - hvorefter de utallige, enorme storskærme viste den første A-klasse med et klistermærke med en glad elg på bagenden - en hilsen til den første A-klasse, der væltede i en undvigemanøvre (elgtest) i Sverige.

Dr. Zetsche mercedes eq c artipelag
Dr. Zetsche med den nye elbil

Mercedes EQ C kommer på markedet i sommeren 2019, og kommer også til Danmark. Det er en 5-sæders, eldrevet SUV med en elmotor på hver aksel, firehjulstræk og et 650 kg tungt litiumbatteri i bunden.

Læs mere i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...