I foråret 2021 foretog Bil Magasinet en stortest med blandt andet Mercedes-Benz EQA 250. Den fik hug for, at forhjulene havde svært ved at håndtere kræfterne, og endte på en solid sidsteplads.
Derfor havde jeg store forventninger, da jeg fik nøglerne til den nye EQA 350 4Matic.
Den sidste del i navnet, 4Matic afslører, at der nu er tale om en firehjulstrukket variant. Mercedes har monteret yderligere en motor på bagakslen, og den samlede effekt er steget fra 190 hk til 292 hk. Batteristørrelsen er uændret på 66,5 kWh.
Mercedes har varslet, at der snart kommere et facelift til EQA, men indtil da kan du læse vores test af den nuværende EQA 350 her.
Testens indhold:

EQA har et flot niveau af standardudstyr og kommer med ét års gratis opladning, der også gælder Ionity-lynladere.
© Søren JuulTest: EQA kan reelt køre op til 400 km
Det er nærliggende at tro, at rækkevidde i denne 350-variant er reduceret, men det er ikke tilfældet – tværtimod. Den officielle WLTP-rækkevidde er øget fra 427 km i EQA 250 til 436 km i EQA 350 4Matic. Holdes speederfoden i ro, er det ikke urealistisk at forvente omkring 400 km på en opladning.
Bag rattet er det tydeligt at mærke de 102 ekstra hestekræfter i den firehjulstrukne variant. Sprinten fra 0 til 100 km/t er reduceret fra 8,9 sek. til 6,0 sek.
Læs også: Her er de mest interessante elbiler på markedet.
I det hele taget fungerer EQA 350 4Matic langt bedre end sin forhjulstrukne søster. Den har en merpris på beskedne 50.000 kr. Fælles for alle EQA-varianter er, at de maksimalt kan lade med 100 kW, hvilket er i den lave ende sammenlignet med konkurrenter som Volvo C40 og Audi Q4.
Uanset hvilken variant man vælger, så er EQA udstyret med den brede skærm, der indeholde både instrumentering og infotainment-system.
Læs også: Har du garanti på en brugt bil?
Bagsædet er problematisk i EQA
Forsæderne er yderst komfortable og nemme at justere til forskellige kropsbygninger.
Største problem ved en EQA er bilens bagsæde. Sædehynden er meget lav, hvilket betyder, at man får en meget spids vinkel på sine knæ, der kan gøre det anstrengende for voksne over 180 cm at sidde på bagsædet i længere tid.
EQA’erens affjedringskomfort er dens stærkeste kort. Elbiler har ofte udfordringer med affjedringskomforten, der har svært ved at maskere ujævnheder. Men her er det lykkedes Mercedes at lave en af de mest komfortable undervognsopsætninger, jeg har prøvet i en elbil i denne klasse.
Læs også: Stortest af familievenlige elbiler.

Den største anke ved EQA er bilens bagsæde, som ikke er et optimalt sted at opholde sig for en voksen passager.
© Søren JuulDette er lykkedes - vel at mærke uden at man mister følingen med bilen. Det er værd at bemærke, at testbilen er udstyret med 19” hjul (ekstraudstyr til 5.573 kr.) og vinterdæk.
Et andet væsentlig hak på ekstraudstyrslisten er anhængertræk til blot 6.900 kr., og bilen må trække 1.800 kg – en del mere end konkurrenterne.
Testbilen har ekstraudstyr for 84.325 kr., og her udgør den største post prisen på Premiumpakke Plus, som koster 28.125 kr. Med i pakken får man blandt andet opgraderet lydanlæg, nøglefri betjening, headup-display, eljusterbare forsæder og parkeringspakke med 360- graders kamera.
Panoramasoltag koster 10.866 kr. og er med til at øge pladsfornemmelsen i kabinen.
Læs også: Mercedes GLC er måske den bedste plugin på markedet.
Komfortabel og behagelig bil
EQA har uden tvivl udfordringer på bagsædet, men det samlede indtryk opvejes af bilens komfortable undervogn og behagelige kørestil.
Havde vi i stedet haft denne firehjulstrukne variant med i vores stortest sidste år, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at den ville have klaret sig bedre.
Læs også: Alt om Mercedes EQS SUV.

EQA har en sublim affjedringskomfort, også selv om den som her er udstyret med 19” hjul, der er ekstraudstyr. Den lange baglygte på bagenden kender vi også fra Mercedes EQC.
© Søren JuulMercedes-Benz EQA 350 4Matic
Drivline
2 x elmotor, firehjulstræk, 66,5 kWh batteri
Effekt
292 hk
520 Nm
Præstationer
160 km/t Topfart
6,0 sek. 0-100 km/t
175 wh/km Forbrug
436 km Rækkevidde el
Mål og vægt
446/183/162/273 cm L/B/H/akselafstand
2.105/430/1.800 kg Vægt/last/påhæng
340-1.320 liter Bagagerum
235/50R19 Dæk
Pris
450.000 kr. (testbil 534.325 kr.)
680 kr. årlig afgift
Kilde: Bil Magasinet nr. 2202, februar 2022
Hvad koster Mercedes EQA?
EQA 250 - 437.300 kr.
EQA 250+ - 429.900 kr.
EQA 300 4MATIC - 467.698 kr.
EQA 350 4MATIC - 484.898 kr.
*Priser anno 14.7. 2023 fra Mercedes.
Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?